Ed ska slukka brann, pappa.. Heia på meg..

Eg traff NaboKånå utforbi idag morgens.. De har nettopp kommen heim fra Danmarksferie.. Så me blei nå ståande å babla litt om ferien deiras, når me kom inn på Legoland.. Og denna her Brannbil attraksjonen som de har der.. Jaja, eller først måtte eg sjekka kossen det hadde gått me de på båten, for de hadde tatt Fjordline over Skagerak.. Nett som oss ifjor.. Og rett før de sko reisa, så klarte jo sjølsagt eg å skremma vettet av de, med vår erfaring øve fjorden..

Heldigvis hadde det ikkje vært så aller værst, når dei føyk øve te Hirtshals og heim igjen.. Så eg kunne slappa av.. Eg hadde hatt litt dårlig samvittighet itte å ha lagt ut om vår heisatur med denna baljen te Fjordline..

Men.. Eg kom te å tenka på vår lille erfaring med Brannbilane i Legoland, når me sto der å prata idag morgens.. Eg har delt ein video av Mini’en som va rimelig klar, før me sko te pers.. Men eg trur ikkje eg har fortalt om sjølva forløpet, når me endelig slapp te.. For det jo ein kjennsgjerning at man e gjerna i sånne parker for kidsa si skyld.. Men.. Av og te, så ende me foreldre opp med å kuppa heile driten sjøl.. Sånn som akkurat denna gangen her.. Ifjor når heile familien sko slukka brann, i Legoland..

Som dåkke gjerna har sett på videoen, va Mini’en superklar te å hoppa opp i dei her brannbilane.. Me foreldre hadde vel gjerna ikkje tenkt så mye øve det, før me kom te den sista stripå i køen.. Og bivånte dei andre familiane som ein itte ein hoppa oppi, og pumpa som om de va galne.. For man måtte pumpa bilen øve ein bane, for å komma frem te der me sko slukka brann..

Nett som ei sånn dresin vogn på jernbanen, som man brukte i gamle dager..

Så itte å ha fått med oss ett par omganger, før det blei vår tur.. Hadde me begynt å gira oss sjøl opp.. Eg å Kånå, sammen med dei 2 eldste.. Me begynte til og med å legga ein slags taktikk, for både å komma raskast mulig øve banen.. Og ikkje minst slukka denna fordømte brannen.. Når eg tenke på det nå i ittetid, e det nesten så eg blir litt flau.. Og e egentlig rimelig glad for at det ikkje finnes film, av når det va vår tur.. Eg e i tvil om den ville ha havna på nettet, mildt sagt..

 

Alle andre enn oss sjøl ville heilt klart blitt sjokkert, me vett jo kor gale det blei.. Når man går “All In” for seier, istedet for å kosa seg med kidsa..

 

For når me entra denna brannbilen, va det som når eg i mine glansdager gjekk inn på ein fotballbane.. Både eg og Kånå skifta totalt sinnstemning.. Her sko det vinnast for alle penga, gullet sko heim.. Så når klokkå ringte føyk me som nåken prosjektil, opp i brannbilen.. Plasserte dei to minste i kvar sitt sete, instruerte dei eldste te å stå klar og begynte å pumpa for livet..

Men… Kom ikkje av flekken.. Tjera vena meg..

Me hadde jo glemt å skyva girspaken i andre retningen.. Heldigvis hadde de fleste andre og det, så me føyk ut av startblokkå som brannbil nr 2.. Igjen, så trudde eg at eg va nåkenlunde i ok form, men gudhjølpe meg.. Eg vil anbefala at man har planlagt ett Pitstop, itte man har tatt denna attraksjonen.. Ivertfall om man går i fellå og blir fanga av konkurranse instinktet.. Sånn som meg å Kånå..

 

For meir samkjørte enn me va, akkurat oppi denna brannbilen.. Det kan eg ikkje huska me har vært på lenge..

 

Og lika før me va framme ved brannen, hadde me tatt igjen dei som leda.. Og smalt inn i enden på andra siå, med ett gigantisk smell.. Ett smell som fikk ungar og voksne te å fly rundtomringfallera, inne i branbilen.. Me hadde ikkje tatt høyde for bråstoppen, når me pumpa som villmenn øve banen.. Mini’en lå på hovudet i baugen, Litlajentå lå og kravla på dørken og dei 2 eldste lå og sprella i setene i midten..

Herreguuuud.. For ett fullkomment spetakkel..

Me kravla nåke mørbanka ut av Brannbilen, og fekk sett igang slukkingå.. Eg trur alle va så gira og høge på adrenalin, oppgira av oss galne foreldre.. At ingen hadde tatt skade i kollisjonen med endestasjonen..

Mini’en stod å fyrte av vannkanonen, mens eg og dei to eldste pumpa vann.. Igjen gjekk det i ett heidundrande tempo, spesielt siå Mini’en sleit litt med sikte.. Men fikk te slutt god hjelp fra både Kånå og Litlajentå, og te stormande jubel blei brannen slukt.. Me storma opp i brannbilen igjen og begynte å pumpa for livet.. Igjen stod me og spant feil vei, men Han i Midten fikk vridd giret.. Midt i ett kraftigt pump, så me føyk ut av endestasjonen som ett prosjektil.. At ingen fikk nakkesleng av denna kraftige akselerasjonen, det e ett under..

 

Me lå på 3-4 plass ut.. Men eg å Kånå fyrte kvarandre opp, som Vikingar i ein båt på tokt i England.. Som endelig såg land, skatter og gull kommande mot seg.. Det må jo meir eller mindre ha sett groteskt ut, der me pumpa for harda livet..

 

Me slo te slutt inn i startblokkå igjen, omtrent 5 cm bak dei som vant.. Totalt utslitt, svetten rant og kidsa hoia som om de va galne.. Tross alt, itte litt plundring med sikte i slukkingå, så va me godt fornøyd.. Og ramla som nåken slakt ut av Brannbilen.. Armane va som 2 geleklumpar så hang langs kroppen, så Eldstemann måtte overta Mini’en ei stund.. Så me voksne fikk komma oss litt te hektene..

Eg trur me hadde storkost oss på denna attraksjonen.. Eg vett ikkje heilt.. Eg følte gjerna det gikk litt i svart der, itte me hadde kommen i mål..

Men når me kikka på bildene fra Legoland, sånn i ny og ne.. Så e det som oftast den Brannbil turen kidsa snakka om.. “Huska dåkke når me slukka brann..” liksom.. “Når me krasja i mål, og Pappa holdt på å stryka med..” .. Det hadde sikkert vært ett ubetalelig skue, å sett seg sjøl på film ittepå.. Men på den andra siå, så e eg glad eg ikkje får gjort det og..

For maken te galskap kan eg ikkje huska på lang, lang tid.. Hverken før eller ittepå..

 

Eg vett ikkje eg.. Men kanskje andre og har gått på ein smell der, eller lignende.. ??

=D

2 kommentarer
    1. Hahahaha. Sist eg va der ilag med familien te søskenbarnet mitt, va det to brannbilar så føyout av startblokkå i ein farlige fart. Rullegardinene jekk rett ner. Det va to brannbilar som regerett gruste resten av felte i vill jubel va me for me vant øve slektå ??

      1. Haha..

        Det e skummelt vettu.. Det e ofta dei kampane der som fort kan ta av.. Eller mann og kåna i kvar sin brannbil.. Det trur eg kunne blitt lika stygt.. =D =D =D

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg