Ett skateboard, Digresjonen og Han Karluf med “Puddingen”..

Igår va Han i Midten i bursdag.. Det sko vær sånn Skatebursdag i hallen for samma formålet nede i byen, og dei som hadde kunne ta med seg skateboard.. Og som dåkke ser på bildet så hadde me skateboard.. Nå, e det nok gjerna mange som trekke den enkle slutningen at det e mitt skateboard, men det e det ikkje.. Heima hos oss va det nemlig Kånå som hadde vært den stolte innehaver av ett skateboard..

I min barndom hadde ikkje amerikaniseringå kommen så langt.. For all del, det fantes skateboard den gangen og.. Men kun for spesielt interesserte..

Me va nok meir opptatt av Ola-bil enn sånne fancy ting.. Det va ikkje få lekre doningar me mekka i hop, sammen med fedrene våras på den tiå.. Me laga ett slags brett ein gang, men det va uten hjul.. Også hang det bak ein båt.. Det va vel ikkje akkurat heilt godkjent av våre foreldre, men de fulgte ikkje alltid lika godt med på ka me holdt på med, som vår foreldregenerasjon, me som e foreldre nå..

 

” Eg for vel ut i båt med påhengs aleina, før eg hadde fylt 10 år.. Nåke som hadde vært heilt utenkelig for meg sjøl.. Sendt Han i Midten avgårde i båt aleina liksom, Joda..

 

Men, eg vokste opp langt inne på landet og va meir eller mindre på sjøen kvar einaste dag.. Ihvertfall når far min va heima siå han va sjømann, og reiste på båt.. 6 uker på og 6 uker av, og når han va heima gjekk me vel te sjøen nærmast kvar dag.. Detta berømta brettet me laga hadde liksom ikkje ein fullblods speedbåt foran seg heller, eg huska ikkje heilt men det va vel så vidt me fikk det opp fra øveflatå, sånn at det gikk an å stå på det, bak båten.. Ein gang, så sko me bytta påhengsmotor på ein sånn Hercules 9 fots gummibåt.. Det stod ein 5hk motor på den, og va ein av naboguttane sin..

Me fant ein 18 hk motor som stod i ett naust, og hadde store planer om å få litt fart på denne doningen.. Men me blei ferska av far te tremenningane mine..

Men han tente på ideen han og heiv seg med, og ville ivertfall ta ein test-tur før me fikk lov aleina.. Gudhjølpe meg, den føyk jo avgårde som ei litå loppa på øveflatå ittepå, og me endte vel opp med å bare få sitta på med Fatter’n deiras.. Sjøl om det gjerna va litt meir lauseligt når me vokste opp, så va det ikkje heilt fritt.. Det e som sagt forskjell på å vær toskjen og idiot.. Jaja, ein anna gang trur eg nesten det va litt omvendt.. Når far min, onkel og ett søskenbarn av meg fant på at de ville laga seilbåt av ein robåt..

Tjera vena meg.. De fikk det jo te på ett vis, og suste utover fjorden med meg sittande framme i baugen..

 

” Det va litt verre når de sko inn te land igjen, for å seila i motvind det va de ikkje så goe te.. Heldigvis va det årer ombord…

 

Eg trur ikkje mor mi va så imponerte, når far min kom heim med ein stivfrossen sønn.. Som hadde blitt med på galskapen deiras.. Eg lura meg på om ikkje far min og hadde ei Bod, når eg vokste opp.. Eller ein svær garasje ihvertfall, eg ser ikkje vekk ifra det.. Men, det va detta skateboardet då som eg egentlig begynte med.. For Kånå, hu vokste opp i tjukkaste byen og va vel nåke meir inne på sånne nymotens ting.. Ikkje minst så hadde de asfalt på veien i byen, i motsetning te oss ute på landet..

Det e liksom ikkje lika jevt med skateboard på grus, vil eg tru.. Då passa det bedre med råtøffe Ola-bilar som raste nerøve bakkane, te våre foreldres store skrekk..

Det kunne jo vær at han Karluf kom med dagligvarene opp bakkane, når me va på vei ner.. Men det gjekk stort sett bra.. Det hendte vel at me måtte kjøra lukst te skogs innimellom, når me høyrte ein bil.. For me høyrte ting den gangen.. Walkman blei ikkje populært før langt utpå 80 tallet.. Så me gikk ikkje rundt med øyreklokker og kikka ner på ein smart telefon.. Ånei.. Me høyrte både gjøken i skogen og Karluf som kom med “Puddingen” og leverte varer.. Om ikkje me lekte Indianer og Cowboy og sprang jodlande rundt i skauen..

 

” Då høyrte me ikkje mødrene våras eingang, som ropte at nå va det middag.. Gjerna så gjorde det ingenting heller.. Man blir liksom metta av saltsprengte torsk.. Egentlig..

 

Himmel og hav.. Nå endte eg visst opp med ein kraftig digresjon her, for egentlig sko eg laga ett lite nummer ut av at det va Kånå sitt Skateboard.. Men endte opp med alskens galskap me fant på i min barndom.. Men skitt au..

Det va gjerna relevant for det poenget eg på ein måte ville fram te.. Muligens..

For der Kånå skate rundt og sikkert fant på all slags fantastreker, så gjorde me vel det i min barndom og.. Bare på ett litt anna vis og med andre virkemidler.. På ein måte..

Kjekt hadde me der sikkert begge to, når me vokste opp..

 

Og prøva det me kan for å la våre egne barn ha det lika kjekt.. Men, det e ikkje lett når man må konkurrera mot I-pad, dataspill og smart-telefonar..

Men.. Kanskje eg sko laga ein Ola-bil sammen med Mini’en..

Det va gjerna ingen dum ide..

 

Hmmm…

 

??

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg