Alle vanntette Planer, har som Regel et svakt Punkt …

Photo via Good Free Photos

 

Når eg kom heim fra jobb idag omtrent lika utslitt som igår, men for så vidt i et nåke bedre humør, kjørte Kånå ein liten practical joke på meg. Hu satt på huk bak inngangsdørå å spratt opp som troll i eska, mens hu kauka ut et brøl, som sjølvaste løvekongen ville misunt damå, når eg åpna dørå …

Eg stokk nåke så inni granskauen, at eg nærmast sylte foten lukst i låret på Kånå, men eg klarte å besinna meg i siste sekund …

Hjarta banka som sylindrene te ei sørlandssnekka, og litt av meg hang fortsatt igjen midt i skremselens toppunkt, før bevissheten fant tebake te seg sjøl. Kånå gikk ned i ein spretten knebøy, med bulgarsk utfall, albuen hennas fløy bakover før den kom rett i retur …

Og med ein knyttneve som rambukk, svinge håndå opp i ein sugande uppercut, mens hu triumferande utbryte – Oh, yes baby !!!

 

Detta stuntet, det va visstnok ei salige hevn, fra den gangen eg hadde hatt ein vanttett plan om å skremma Kånå, når hu tok seg et bad …

 

Men, alle vanntette planer har som regel et svakt punkt. Min va ei låst dør den gangen. Kånå gjør ofta det når hu ska bada, nemlig låse dørå, som e fullt forståelig her i heimen om man vil ha nåken minutt for seg sjøl.

For då e det kun ei låst dør som fungere, sånn stort sett, om man ikkje vil ha halve bøtteballetten eller ein klåfingra Fatter’n, på besøk …

Så denna utfordringen hadde eg for så vidt forutsett. Den største årsaken te at min plan muligens va nåke lekk, sett sånn i ettertid. Det va nok muligens det faktum at teorien min, den hadde aldri blitt testa ut i praksis …

 

Eg hadde bare modifisert Svigerfar sin plan, som han hadde utført på Svigermor, når hu bada.

Og der Svigerfar følsomt hadde lirka opp dørå, lurt inn ein ballong i sprekken, før han stille som kjettå hadde blåst den opp. For så å slippa den laus inn på badet kor den fløy rundt som ei flaggermus på speed, mellom veggane.

Og Svigermor skvatt sånn te, at ein fullblods tsunami slo til i badekar vannet, og nesten oversvømte heila badet …

 

Så skulle eg skyve ballongen inn under dørå, kobla den te  luftmadrass pumpå for å få luft i den før eg lirka den av pumpetuten med et lite skrujern og slapp den laus …

 

Men alt eg styra på med av gode planer, har jo potensiale te å gå lukst te helsikke. Mang ein gang gjenfortalt her inne på Bloggen.

Så ein kveld Kånå fant det for godt, at hu skulle jaggu meg ha seg et velfortjent bad, såg eg mitt snitt te å setta denne vanntette planen, ut i praksis …

Ballongen blei skjøvet inn gjennom sprekken under badedørå, så kobla eg ballongen te luftmadrass pumpå og gjorde meg klar te å pumpa …

Alt gikk i slow motion, både for å vær så stille som eg kunne, for å ikkje vekka småfolket som lå og sov på rommene ved siden av, men også for at Kånå ikkje skulle lukta ugler i mosen.

Inne fra badet nynna Kånå på ein sang, og det høyrtes ut som om kysten va klar, så eg iverksatte planen …

 

Herifra og ut, så slo Murphy’s Lov inn for fulle mugger og ein vanntett plan sprakk lika lekk, som ein rusten russisk reketråler fra sekstitallet …

 

Enten, så hadde eg funnet fram ein råtten ballong, eller så hadde eg totalt feilberegna kor mye luft madrasspumpå tok pr sekund, for skrujernet som sko lirka ballongen av tuten, det fikk eg aldri brukt …

For ballongen, den sprakk med et smell hinsides all fornuft, kun etter et lite stort tråkk på pumpå, og meg sjøl stokk sikkert meir enn Kånå, som eg liksom sko skremma …

For eg skvatt sånn te av det uforventa høga smellet, at eg hoppa ein halv meter bakover, skalla hovudet i vaskeromsdørå med et smell og vekka småfolket med et brak av sjeldent kaliber …

 

Dørå blei reven opp av ei mildt sagt illsint Kåna, uten ein tråd på seg, men med fulla håret i shampoo skum og et blikk som kunne drept fra lika langt hold, som verdens beste snikskytter …

 

Eg … Eg lå og klødde meg i bakhovudet på gang gulvet og visste ikkje heilt om eg skulle le eller grina, av oppsynet som stod i badedørå å freste som ein fullblods Puma.

 

– Av og te, så lura eg fanken meg på ka du tenke med, Frode … Freste Puma’en, så fråden nesten stod ut av kjeften …

 

Før den treiv te seg et håndkle, jumpa over meg med et grasiøst hopp og ilte te for å roa ned småtrollene. Eg tenkte ei litå stund på, om eg sko prøva å fortella ka som egentlig sko skjedd, liksom …

Men, eg va såpassa usikker på om det ville setta meg i et bedre lys sånn egentlig, så eg holdt heller kjeft …

Istedet, så sjangla eg ut i ytter gangen …

Kor eg nappa med meg soveposen og liggeunderlaget for så å rusla ut i Boden, for natten. Det e forskjell på å vær toskjen og idiot, men slik som saken hadde utvikla seg, så hadde eg gjerna vært begge delene, på ein gang, denna kvelden …

 

Og den nattå, så satt eg for så vidt å funderte litt, på ka som egentlig hadde vært det svaka punktet, i denna egentlig vanntette planen min.

Der eg satt ute i Bodå, sammen med et dusin edderkopper, å hakka tenner …

 

Nåken av ingrediensene, eller rett og slett bare meg sjøl ..!!??

 

 

4 kommentarer
    1. Eg lo så eg hadde problem med å lesa ferdig.😂😂😂
      Men eg klarte det til slutt, fremdeles med lattertårer i augene!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg