Det e aldri for seint å snu, men av og te e det best å ikkje begynna…

 

Eg sko bare i kjøleskapet å finna meg nåken mini gulrøtter.. For eg har egentlig tenkt at eg burde kvitta meg med nåken kilo.. Carporten øve Litlekaren e kommen tebake.. Og ikkje ein sånn liten antydning te Carport, men full pakke..

Eg kikka på datostemplingå.. Der stod det “Bruk før” og ein dato.. 12/01-17

Det stod ikkje brukes senest, eller best før ellår andre lignande ting.. Nope… Det stod “Bruk før”, og då tenkte for meg sjøl at det e greit det.. Når du ligge der i kjøleskapet og kommandere sånn.. Då ska eg lya eg..

 

Kånå va på loftet å rydda rommet te Litlajentå, for hu hadde eg fått te å sova i våras seng.. Litlajentå altså, Kånå va oppe og rydda.. Så då tenkte eg at detta kan gå fort..

Eg ska jo bare ha ein liten porsjon..

Det e jo 4-5 porsjonar oppe i boksen… Men det førsta dilemmaet va jo kor stor e egentlig ein porsjon..?? .. Skålå eg hadde funnet, kunne umuligt vær ein porsjon ivertfall.. For når eg tok 2-3 goe skjeier risgrøt oppi, så såg det jaggu meg stusseligt ut oppi der..

Kan jo umuligt vær ein liten porsjon det der… Max ein halv..

Så eg tok 3-4 skjeier te.. Nå begynte det å ligna nåke ja.. Detta kan jaggu meg enda godt borte i sofaen, jubla eg for meg sjøl.. Og slengte 2 kraftige skjeier te oppi skålå mi..

 

Men nå kom dilemma nr 2.. Riskrem boksen va nesten tom ?? … 4-5 porsjonar du liksom.. hah.. Må vær sånn “barnaboks” detta her.. Garantert..

Men eg hadde jo sagt te Kånå at hu sko kjøpa sånn mini gulrøtter te meg, så eg kunne knaska på, istedet for chips..

Eg kunne jo ikkje legga tebake heller, ånei.. Har man først fått på fatet, så ska man spisa opp.. Kånå e strenge sånn.. Ikkje kunne eg gjør sånn så eg å far min gjorde heller, når me hadde blåbærplukke konkurranse i Røldal, for mangfoldige år siå..

Kor me fylte opp halva bøttå med mose, og plukka ett fint lag med blåbær på toppen.. Og jogga ner te bilen å kauka at me va ferdige..

Gjekk heilt strålande det, heilt te hu mor tømte bøttå oppi baljen i bagasjerommet.. Og mosen la seg så ett flott topplag øve ein nesten full balje blåbær… Gu, så sint mor mi blei..

Men eg hadde ikkje mose nå…

 

Eg tok heller å danderte folien så fint på plass igjen, at det nærmast ikkje kunne sjåast at nåken hadde åpna den.. Trødde øve omslaget, og fekk med meg kor mange kalorier eg potensielt fekk i meg..

Jaja, det får stå sin prøve nå.. Det e aldri for seint å snu, men man må ikkje.. E lov å velga sjøl..

Eg la boksen fint der eg fant den, og smaug meg inn i sofaen.. Gud hjølpe meg kor godt det va… Mye bedre enn dei der knallharde mini gulrøttene, og ivertfall dobbelt så mye smak.. Mmmmm..

Eg høyrte Kånå begynte å gjera seg ferdige der oppe.. Det går an det ser dåkke.. For hu snakka med seg sjøl då, når hu gjerna ser ende på nåke.. Merkverdige greier, men fint for meg da.. Tjera vena..

 

Eg lista meg ut på kjøkken igjen, skrudde vannet så vidt på og skylte skålå rein for alle spor.. Før eg satte den fornøyd i oppvaskmaskinen, eg va jaggu meg kommen i ett rektig så godt humør..

Sikkert pga min storslåtte plan av vanntett kaliber…

Når Kånå va på vei ner trappene, hadde eg akkurat rukket å slenga legemet godt ner i sofaen.. Og satt der med nåken trillrunde småsøte hundavalp auger, så absolutt liksom ikkje hadde gjort ei flua fortred..

Kånå kikka på meg når hu gjekk forbi med ein stabel med skittentøy, men fortsatte bare videre.. Som om ingenting spesielt hadde foregått.. Og for hennas del, så hadde det jo ikkje det..

Uansett, så kunne eg bare kjøpa ein ny pakke risgrøt imårå.. Og bytta ut den eg hadde slafsa i meg..

 

Og koffår ska det liksom vær så gale at eg har tatt litt riskrem da?? .. An formeligt ropte jo te meg at den måtte brukast.. Før den 12/01-17 .. E ikkje lenge te det..

Men så kom eg på kor inni granskauen sinte hu blei, når kokesjokoladen va fordufta.. Og Mini’en sko feira bursdag dagen ittepå..

Men hu komme jo ikkje te å merka nåke alikavel.. Herreguuud.. Slapp av da mann…

 

” Du Frode….. Har du ein god film, eller ein serie me kan se ikveld??  …

” Eg har kjøpt riskrem og rød saus, så eg tenkte eg å deg kunne kosa oss med når ungane va lagt eg…

 

” Giiiiisp……..

 

9 kommentarer
      1. Joda.. Te slutt så blei det jo det.. ?? .. Om enn med nåke amputert “filmkos digg” .. Ha ein strålande dag du og.. ??

    1. Haha, know the feeling!? men det er lettere å be om tilgivelse enn tillatelse sies det. Var riskremen så god som jeg tror den var, så var den nok verdt å lide litt for i etterkant. ?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg