Eg, Kånå og et Wienerbrød…

 

Eg og Kånå va meir eller mindre ferdige samtidig på jobb idag, og hu ga meg den høytidlige oppgaven med å henta Mini’en i barnehagen, idag og.. Det har nesten blitt ein litt sånn intern kamp, oss imellom.. Om kim som ska henta pjokken i barnehagen.. For uansett kim som komme  inn dørene i barnehagen for å henta an, så e det feil forelder som dukka opp.. Komme eg, så va det Kånå som sko henta han, og hente Kånå så e han sur fordi ikkje eg komme..

Man blir ikkje klok på denna her guten innimellom.. Men, eg trur me e inne i ein liten “test grenser” hos oss foreldre periode, akkurat nå.. Heilt klart..

Ellers så hadde dagen på jobb vært ganske så der, hverken steikje travel eller stille og rolig.. Meir sånn akkurat passe.. Då e det jo ikkje meir enn heilt normalt at stemningen fyket i taket, fra det sekundet me sett føttene våras inn dørene heima..  Herreguud.. Mini’en kvein som et inntørka tannhjul i et gammalt maskineri, fra eg henta han i barnehagen te me fikk han i seng.. Litlajentå va et heilt nyttårsfyrverkeri, and then some.. Og Han i Midten turna rundtomkring i stuå, som om han trente te de olympiske leker..

 

” Midt i all denna galskapen kom foreldrene mine innom, for de sko låna varebilen te Ikea imårå..

 

Det roa seg forsåvidt litt når mor mi fortalte kidsa ka Farmor hadde sagt te meg og søster mi i barndommen vår, når me fant på fantastreker når hu kom på besøk.. – Dåkke trenge ikkje toska dåkke for meg,  for eg har sett toskaskapen dåkkas før eg.. Itte ka mor mi fortalte, så blei det ikkje så jevt å toska seg te meir då.. Men, det varte ikkje lenge før kidsa fyrte opp tempoet her i heimen, og nådde nye høyder.. Sjøl om hu Farmor hadde snakka te de..

Bestemødre i “gamle dager” hadde visst meir autoritet, enn nåtidens bestemødre.. Det e enten det, eller så har me ein Flokk heilt spesielle ungar.. Man ska heilt klart ikkje sjå vekk ifra det..

Det va ihvertfall full fyr fra me spiste middag te foreldrene mine rømte huset, og Flokken blei sendt i seng.. Kånå spant avgårde på Turn-Lek med Mini’en, mens eg vaska varebilen te Kånå.. Den e jo i utgangspunktet kvit, men va vel meir offwhite nå.. Eller skittengrå.. Med sprengkuldå som har vært her på vestlandet, så har det ikkje blitt så mye vask av den.. Det e jo ikkje så smart å vaska bilen i 8-10 minusgrader, då ende man fort opp med ein bunnfrossen bil, neste morgen..

 

” Men, nå har plussgradene igjen inntatt vestlandet, og siden foreldrene mine sko låna den tenkte eg det va best å vaska den..

 

Og det e eg jaggu meg glad eg gjorde, for eg visste den va skitten på utsiå.. Men, det stod jaggu meg ikkje bedre te inni, og det va hakket før eg sprang inn i gangen og sjekka om Kånå hadde klister unna skornå.. For det lå jo fader meg nesten et halvt sandtak med singel på og unna mattå, støvet florerte rundtomkringfallera og eg fant ut at Kånå heilt klart ikkje bare spise nistå si på jobb.. For det lå rester av wienerbrød overalt.. Tjera vena meg.. Eg har for lengst funnet ut at sånne Wienerbrød, ikkje kan spisast inni ein bil..

Det drysse jo fanken meg verre enn ei garabikkja felle hår, når man spise dei kakene der.. Det e ikkje løye Kånå sa at hu kunne ta den inni, når eg nevnte eg ville vaska den..

Eg rakk akkurat å vaska bilen ferdig, ein kjapp tur på rammå og kom ramlande ut fra badet når Kånå kom heim, med Mini’en på slep.. Kånå blei nåke forfjamsa når eg nevnte kor skitten bilen va inni.. – Åja, vaska du den inni og du..!? .. Sa hu, nåke spakt og ulikt henna, før hu føyk opp trappene som et prosjektil.. Eg stod litt der nere i gangen og lurte på om eg sko bruka Winerbrød kortet nå, eller spara det te ein anna anledning.. Eg lot notå gå og bestemte meg for ein seinare anledning..

 

” Det e alltid greit å ha nåken trumfkort på hånd, når me gjerna har ein liten disputt.. Og kanskje enda opp med The Greatest Hits av gamle synder og motargument..

 

Foreldrene mine kom og gjekk, Flokken blei sendt i eksil på sine respektive rom og me endte som nåken slakt på sofaen, som vanlig.. Ikkje fordi me kava oss ihjel på jobb, men av ein Flokk i toppform.. Mildt sagt..

Men, det e endelig helg..

Formodentlig, så får me sova nåken minutt lengre imårå.. Og om lykken står oss bi så rekke me å stella stand te selskap på søndag, sjå litt fotball imårå og kanskje nåke godt i glasset..

Så ha ei strålande helg, Folkens.. Hverken meir eller mindre.. =D

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg