Ein morgen i Idyllisk harmoni – Sjølsagt..

Joda.. Mini’en satt og leka med ein liten legosak han kjøpte seg igår, idag morgens.. Me traff nemlig søster mi på Oasen igår, som stappa nåken kr i luringen som va med meg.. Først sko han ha seg ein is.. Men når me nesten va kommen te kassen på Clas Ohlson så ombestemte han seg, og ville nåke lego lignande greier de solgte der istedet.. Ganske smart tenkt av fjotten, for det va steikje varmt igår så eg hadde fått litt lyst på is sjøl og..

Så me handla jo kvar vår is ittepå alikavel.. – Nå hadde eg flaks, faktisk .. Glimta Mini’en frampå med å sei..

Han har fått det for seg med å legga te “faktisk” bak det mesta han seie nå.. Når han vil understreka ett eller anna.. Men.. Han satt altså å leka med denna legotingen idag morgens, og det herska ein sjelden harmonisk fred på rommet våras.. Itte ei litå stund kom Litlajentå med I-paden sin på slep, og slengte seg nonchalant opp i bingen.. Mini’en la legoen te sides og fikk se på filmen hu hadde satt på..

 

” Ei stund seinare, itte eg sikkert hadde duppa litt av..

 

Så va kidsa forsvunnen og me va heilt aleina i loppekasså.. Gudhjølpe meg.. Det har ikkje skjedd på så mange søndags morgener som eg kan huska.. Eg krøyp innte Kånå for å sjå om det kunne bli ild av gamle glør.. Men fikk ein kjapp albue i magen og ett bakhove øve nasaskaftet.. Nope.. Her va det absolutt ikkje “ild i torvå”.. Så eg hinka skadeskutt tebake te mi sida, og tørka nasablodet med gardinene..

Eg vett ikkje ka i all verden eg tenkte på.. Det va jo morgen, og ikkje kveld.. Man tulla jo ikkje med Kånå om morgenen, eg vett jo det.. Så mens eg lå der og fikk pusten igjen, høyrtes det mistenkelig stille ut i heimen..

Og alle som e foreldre.. Dei vett ka “mistenkelig stille” kan bety.. Det e ikkje 2-3 forskjellige scenario man kan forventa seg då.. Då e det garantert ett eller anna fantaskap på gang, ingenting e meir sikkert enn det.. Det glade vanvidd har sjelden svikta oss ivertfall.. Det e løye og.. Eg kan som oftast sova gjennom ein middels atomkrig, men våkna stort sett når heimen e “mistenkelig stille” ..

 

” Eg tenkte det va best å la husets nye MMA Fighter få sova litt te, det va heilt greit å bli knocka ut i første runde.. Ja.. Meir eller mindre før første runde va begynt, vil eg sei..

 

Ikkje hadde eg nåke ønske om omkamp heller.. Hu ska få lov te å inneha den tittelen så lenge hu vil.. Akkurat den innrømmelsen utløste ein slags følelse av lettelse.. Det blei nok ei stund te eg prøvde meg på ett sånt morgenstunt igjen.. Garantert.. Når Kånå vakna og såg dei blodige gardinene, så ordna nok det seg sjøl alikavel.. Hu e nok såpassa mye meir glad i gardinene enn meg, så det blir vel Bodå nåken veker nå.. Jaja, sikkert lika godt..

Det trengs ein liten opprydning der ute alikavel.. Så slår eg to fluer i ett smekk.. På ein måte..

Men, men.. Eg rusla ut på badet nåke krumbøyd, for eg va ømme i sideflesket itte albuen fra MMA kjempå ennå.. Sannsynligvis har dønningane i flesket rista litt i muskulaturen og, men når bølgene la seg og tanken va tømt.. Så pussa eg tennå og kikka på meg sjøl i speilet, mens eg lurte litt på når alle dei grå hårene og nye rynkene i pannen hadde meldt sin ankomst.. Og koffår..

 

” Jaja.. Skitt au.. Herifra og ut så går det bare ein vei.. Om eg ikkje sko bli verdens kjent av ein eller anna grunn, og får råd te litt vidunder sparkel og hårfarge..

 

Eg gjekk ut av badet og begynte på trappå.. Men, kom ikkje lengre enn å såvidt runda svingen, før det gjekk opp for meg kor både gråe hår og nye furer i pannen kom ifra..

For der oppe i stuå hadde 2-3 medlemmer av Flokken, meir eller mindre snudd opp ner på heile saligheten..

 

” Tjera vena meg.. Sa eg te meg sjøl, mens eg tok meg te kjeften.. Hadde bakhovudet te Kånå slått laus nåken tenner og.. ? .. Nei, nå skine det øve..

 

Men det gjør det heldigvis ute og idag.. Med strålande solskinn fra blå himmel..

Eg trur det blir ein liten tur i skauen idag.. For å slita ut litt ungar med energien på topp..

Ingenting e som nåken tablettar med solskinn og litt ulendt terreng, for kroppar med ei utømmelig energikilde..

=D

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg