Mini’en, Tutten og ein Avledningsmanøver..

Mini’en kom inn i 6 tiå idag morgens og begynte si sedvanlige morgenrutine, der han legge seg så fint i midten.. Ei litå stund så trur eg faktisk han sove.. Ikkje lenge.. Men litt.. Før han får maur i blodet og begynne å vri og venda på seg, i alle retningar.. Det e derfor eg har opplevd å våkna med tåfisane hans opp unda nasen, mens han bruka ryggen te Kånå som puta, opp te fleire ganger..

Når han ikkje får liv i oss så begynne han å kviskra oss i øyra.. Sånn stille og skjørt i starten.. Før han blir utålmodig, og smelle te med ett skrik..

– Eg vil stå opp.. Kan han finna på å kauka ut.. Eller .. – Eg vil ha E-paden.. Som sjølsagt e I-paden.. Eller nåke anna lignande han vil ha eller gjør.. Klokkå alt for tidlig og før me har kommen oss ut av dvalemodus, der me ligge og blir dratt ut av søvnens barmhjertige favn med ett lite sjokk.. Funka ikkje denna sjokkterapien e neste trinn å meir eller mindre irritera fettet av oss..

Det mesta e som ett slags ritual, som går inn i ett større mønster..

 

” Då kan han finna på å stikka inn på Litlajentå sitt rom og vekka hu, kun på trass.. Sjøl om han så godt vett han ikkje har lov.. Men får ikkje han viljen sin, så ska det ivertfall vær verdt det.. Trur eg mottoet hans e..

 

Og ingenting e verdt det meir enn å vekka te liv The Princess of Darkness, om hu ikkje har fått nok søvn.. Nåke som Litlajentå sjelden har fått, klokkå 0600 om morgenen.. Ingen av oss har fått nok søvn då.. Ikkje sjølvaste Mini’en eingang.. Men det ser ikkje ut te å ha nevneverdig innvirkning på han, sånn stort sett.. Han kan bli nåke mutt utover ittemiddagen, men somme ganger henta han seg inn igjen med ein liten ittemiddagslur..

Ofta sovande på sofaen i ein eller anna merkelig positur.. Ein gang eg kom heim fra jobb, så lå han med overkroppen oppe i sofaen, mens beinå hang og dingla utforbi..

Men idag, som så mange andre helgadagar man har lyst te å sova bare bittelitt lengre.. Så dukka sjølsagt “Vekkarklokkå” opp.. Og for å ikkje vekke resten av “Mørkets krefter”.. Så va det bare å stå opp med morgenfuglen.. Så både Dronningå og Prinsesså av Mørkets Vrede, fikk sova ett lite øyeblikk te.. Det e løye med det, men Kånå og Litlajentå e som to dråpar vann.. Akkurat som gjerna eg og Mini’en gjerna har delt ein god porsjon med gener..

 

” Jaja.. Kanskje ikkje akkurat detta med å stå opp tidlig i helgå då.. Når sant ska seiast.. Der har me nok litt forskjellig syn på det med å stå opp tidlig.. Heilt klart..

 

Men.. Det tok ikkje langa tiå før småbarnsfabrikken va i full fyr idag, for Kånå heiv seg rundt i vendingane.. Og stod opp nesten med det samma hu og.. Han i Midten satt allerede oppe i stuå og så på barne-tv, med minimalt med lyd.. Eg sjekka ikkje, men eg tør ikkje vedda mye imot på at Eldstemann satt foran pc’en sin på rommet sitt.. Så.. Alt lå meir eller mindre te rette for en forrykande dag, hverken meir eller mindre..

Eg spant bort på butikken og handla nåken rundstykker inn, + kaffi te Kånå.. Hu va tom.. Og ei Kåna uten morgenkaffien sin.. Det vil man ikkje ha..

Eg hadde før gått inn i ett rom befengt med giftige edderkoppar, enn å glemma å kjøpa kaffien hennas.. Det e ivertfall heilt sikkert.. Og eg e pisseredde edderkoppar.. Men.. Det ordna seg idag, eg hadde til og med kjøpt rett type, mot all formodning.. Så når folk og fe hadde fått maten i seg idag morgens, så stakk eg og Mini’en ut for å gjør nåken ærend.. Lysrøyrene på badet hadde tatt kveld, også måtte eg ha nåke greier på Clas Ohlson te data’en min..

 

” Så eg og Mini’en hadde oss ett lite friminutt idag.. Heilt aleina på Oasen kjøpesenter og kosa oss litt.. Det e kjekt med litt aleina tid med bare ein av medlemmene i Flokken og..

 

Det e ikkje så ofta man får sjangs te det.. Litt av årsaken va at han på ein eller anna vis, fant ein tutt unna sofaen idag.. Gudhjølpe meg vettu.. Me som trodde me hadde kvitta oss med heile beholdningen med tuttar, når guten slutta med de.. Men neida, ein hadde tydligvis gjemt seg bak ein sofafot, eller nåke lignande..

Det va som om Mini’en hadde funnet verdens største skatt, der han stod, med svære auger og ett saligt flir om kjeften.. Omtrent som når man vinne 7 rette i Lotto, vil eg tru..

Han gjekk jo rundt som ein liten zombie ittepå vettu, med tutten i kjeften og ett merkelig glimt i auga.. Så eg og Kånå blei enige om at me måtte setta hardt mot hardt og nappa tutten ifra han.. Så fikk eg ta han med meg som ein avledningsmanøver.. Som sagt så gjort, og når me hadde fiksa alle ærendene me sko.. Så hadde Mini’en heldigvis glemt ut tutten igjen..

 

” Og når me kom heim og inn på tunet der me bor, te tonane fra Alice Cooper og Poison.. Så fant me ut at me sko vaska bilen eg og Mini’en..

 

Eg vett ikkje heilt.. Men om det va det smartaste eg fant på idag, det ska eg ikkje akkurat sei.. For han spant jo rundt bilen og vaska i hytt og pine, både der eg hadde vaske og der me ikkje hadde vært.. Så eg endte meir eller mindre med å vaska bilen omtrent 2 ganger.. Ein gang sammen med Mini’en, og ein gang te ittepå, for å ta alle plassene han hadde skitna ut igjen..

Men han ska få for innsatsen.. Den va ivertfall upåklagelig.. Det e håp for denna karen her.. Han og Litlajentå.. For dei to eldste har aldri brydd seg med å jobba med Fatter’n..

Men.. Eg trur eg vett koffår.. For eg va vel ikkje akkurat så mye heima når dei to va små.. Med egen bedrift, ein flokk med ansatte og alltid ein haug med ting å gjør.. Eg har vært flinkare te å vær litt meir te stede med dei to minste.. Så det e vel gjerna derfor de vise litt meir vilje te å hjelpa Fatter’n..

 

” Man lære så lenge man leve, seie de.. Og akkurat det har eg lært på den harde måten.. Ein liten tur i den berømte veggen, og ein lang stund på innbyttarbenken, sånn jobbmessig..

 

Man finne som regel ut at familien e nåke viktigare, enn å slita seg totalt ut på jobb.. For gjør man det, så e ingen tjent med det.. I det langa løp..

Så det får vær dagens moralpreken..

Husk å nyt tiå med Kidsa dine.. For før du har fått snudd deg rundt, så kan det jaggu meg væra for seint.. Og fuglen har fløyet fra redet..

Og då e det som regel ein smule for seint.. Vil eg tru..

 

Goa nattå, Folkens.. Nå trur eg Kånå må bærast i seng.. For nå snorka hu som ett sagbruk her..

Eg sko gjerna lagt med ein liten videosnutt..

Men.. Då hadde nok denna bloggen sett sitt siste innlegg.. Garantert..

 

=D =D =D

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg