Farmor sitt Hus…

Foto : Lånt av Gunbjørg Skogøy si Facebook sia..

 

Eg satt og så på “Hver gang vi møtes – Spesial” på Tv2 ikveld, og høyrte på musikalske perler og høydepunkt.. Så når Øyvind “Elg” Elgenes drog te med Lars Lillo-Stenbergs “Hjernen er alene”.. Ja då kosa eg meg skikkelig.. Ein fantastisk versjon av ein allerede strålande sang, skjønt min favoritt av DeLillos e “Tapetser meg i gangen, før du går” .. Men, man følte virkelig nesten all verdens jammer i versjonen te Elg, som Lars sa ittepå.. Så kom Unni Wilhelmsen plutselig og drog te meg midt i Solar Plexus med ein sang, såpassa røft at eg gjekk rett i kjellaren..

Hu hadde funnet ein sang i Wenche Myhre sitt enorma repertoar, nemlig Farmors Hus.. Ein aldeles nydelig sang..

Men med ein tekst som virkelig tok pusten fra meg, det va rett og slett nesten for sterk kost for meg, på ein koselig lørdags kveld.. Eg stod og Farmor mi nærme og når me va små stod dørå alltid åpen, hos Farmor.. Kor me kunne komma inn og setta oss med kjøkkenbordet, få oss ei skjeva og litt fri fra all verdens styr og vas.. Ein plass me kunne komma inn og varma oss litt på vinteren, når me hadde aka på akebrett i bakken foran huset hennas.. Farmor sitt hus..

 

” Det huset som om sumaren som oftast va stupfullt av onkler, tanter og søskenbarn, som kom inn på besøk eller ferie..

 

Ein gang brakk eg armen på steintrappå te Farmors hus, når eg og søskenbarnet mitt fant det for godt at det va gøy å rulla sidelengs ner den utvendiga kjellartrappå.. Eg lærte meg Kinasjakk på stuebordet hos Farmor.. Eller, eg lærte meg å tapa i kinasjakk der, for Farmor lot deg ikkje vinna med vilje, man vant ikkje øve farmor før man va god nok.. Ofta stakk eg innom ein tur når eg kom heim fra skolen å lurte meg opp på loftet, når Farmor gjerna drukna i aviså.. For å kikka på ett gammalt verdens kart som hang der oppe..

Eller leste i gamle bøker og hefter som eg fant der oppe, blant mange saker og ting som hadde høyrt te gamle skolen i bygdå..

Om sumaren lukta det alltid Spenol og blomster hos farmor, om vinteren satt eimen av brent ved fra ovnen og kokt kaffi i veggane.. Det va alltid hjerterom hos farmor, og ufattelig mye humor og skarpe kommentarer.. Når Bessen døde så altfor tidlig tok Farmor sertifikat, for hu ville jo vær mobil.. Hu hadde godt over 60 kjøretimar hos kjøreskolen te Haraldseid’en, men hu fikk den te slutt.. Bestemte hu seg for nåke så ser eg føre meg at det sko gjennomførast..

 

” – Nå starta flyet og tar av.. Sa tantå mi ein gang me satt lika ovenfor huset te Farmor, oppe i Gurihuset.. Og høyrte kossen Farmor brukte clutchen te å justera farten med, mens turtallet stod jenvt på 7000 omdreininger.. Minst..

 

Hu krasja to ganger, men når hu først gjorde det så gjorde hu det standsmessig, som hu alltids sa.. Den eine gangen så va det med ordføraren i Tysvær, den andre gangen med bilen som ein landskjent politikar satt i, som va på kommune besøk.. Eg kunne sikkert skrevet ei heil bok om Farmor og hennas bedrifter, bare telefon samtalene hennas med Laura i Slogvikå hadde fylt opp 4-5 kapitler.. For når dei 2 va på tråden med kvarandre, va det stort sett opptatt hos Farmor i fleire timar.. Minst..

” Et barn har levd, i farmors hus.. En mann har hevet fylte krus.. En husmor har sett mann og barn bli trette å små, uten å spørre noen eller forstå, så hun dem alle gå.. Sang Wenche Myhre og Unni Wilhelmsen..

11 barn levde og vokste opp i Farmors hus, og ein mann og barn så hu alle gå.. Sin mann, min Bestefar gjekk for godt, så altfor tidlig.. Te slutt fikk Farmor Alzheimer.. Gudhjølpe meg, 11 ungar.. Når eg synast at dagane blir tunge her i heimen, og man bare har lyst te å grava seg ner.. Så streife av og te tankane mine te Farmor og at hu klarte det, at hu oppdrog og sendte 11 ungar ut i verden, som alle har klart seg fint.. Eg har ikkje nåke grunn te å klaga meg eg, ikkje i det heila tatt eingang..

Tjera vena meg.. Man kan jo få Alzheimer av mindre, vil eg tru.. Men, sakte med sikkert gikk lyset i Farmor sitt hus..

 

” En dør blir låst i farmors hus.. Det siste vers i siste blues.. En rynket utslitt kropp skal gå til hvile for godt.. Hun var en fredens enke, pyntet i grått.. Ingenting har hun fått..

 

Eg hjalp Farmor med å flytta te Tysværtunet, når sjukdommen begynte å gjør seg gjeldande.. Og besøkte na ett par ganger ittepå.. Men, eg klarte ikkje å besøka hu meir når eg såg, at Farmor ikkje heilt kjente meg igjen meir.. Hu huska jo kim eg va når eg sa det.. – Åja, ja Frode ja, Jostein sin gut ja.. Eg vett ikkje.. Somme ganger angra eg på at eg ikkje besøkte Farmor meir, men andre ganger e eg jysla glad for at eg huska Farmor sånn som hu va.. Før den djevelske sjukdommen..

Den Farmorå som stod og venta på trappå når eg hadde sykla fra Kolnes te Hundsnes, for å vær hos hu om sumaren..

Hu som fant fram kinasjakken når kvelden kom, og som absolutt ikkje måtte forstyrras når Derrick begynte, på detektimen.. Farmor som stekte lappar på den sværa steiketakkå si.. Og laga syltetøy av alskens bær fra hagen.. Hu som kom innom soverommet og bredde dynå øve meg, når hu trudde eg hadde sovna, men egentlig hadde lest i bøker te langt på kveld.. Og akkurat rakk å skrua av lyset før hu kom inn på rommet.. Goa herliga Farmor som alltid visste råd, om man lurte på nåke..

Kjæra Farmor.. Eg savna deg masse, men minnene om deg sitte djupt sjelå mi.. Alle dei gode stundene eg og deg hadde, dei har eg lagra og låst inn i ett hvelv i minnebanken min.. Som eg tar fram i ny og ne, og smile med meg sjøl..

 

Men, idag åpna ein sang dørå te hvelvet og slapp alle minnene ut, på ein gang..

 

 

 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg