Heilt typisk på ein Fredag.. Joda..

Det e jo så inni granskauen typisk vett du, at den eine dagen i vekå eg står litt ekstra tidlig opp, for å ha ekstra god kontroll på jobb idag.. Ja då har fjellet blitt stengt inatt, så alle trailerne med varer som me sko kjøra ut idag, står fast der oppe.. Eg gjekk til og med te sengs litt før eg pleie for å væra utkvilt og klar for dagen, heilt te ingen nytte.. Kjørreledaren min ringte når eg akkurat hadde laga meg ein kopp kaffi, og satt meg ner med kjøkkenbordet.. Før eg sko kjøra opp på jobb..

Og ga beskjed at eg trengte ikkje komma opp før i 8 tiå, då kom den einaste trailerene som hadde kommen seg over..

Det e jo ganske så irriterande for oss i lokal-distribusjonen her på vestlandet, at om vinteren så e me så avhengig av vær og vind oppe på fjellet.. E det dårlig vær der oppe så komme stort sett bilane seint, og når det blåse opp te uvær så blir alt stoppa.. Det hende jo de kjøre sørlandet istedet for då, men itte ein fadese uten like her for nåke år siå, så e de forsiktige med det og.. Det va stor fare for at fjellet blei stengt, så dei fleste hadde vrengt traileren sin sørover og tok sørlandet..

Men, utrolig nok letta det på fjellet utpå kvelden og både varsel om stengning og kolonnekjøring blei avblåst.. Men fergesambandet mellom Haugesund og Stavanger, det åpna ikkje.. For der blåste det full storm, og kaien i Mortavikå begynte å fyllast opp av trailere fra de fleste speditørar..

 

Heilt utroligt vettu.. Men egentlig ganske så typisk.. Når man tar sine forhåndsregler for å få godset fram, om ikkje i tide men ihvertfall ikkje så langt ifra.. Då stenge de den andre viktige innfartsårå te vår region.. Eg trur ikkje de åpna fergesambandet igjen, før langt utpå ittemiddagen.. Så det va ikkje mye me fikk kjørt ut den dagen der.. Det blir det sikkert ikkje idag heller, om ikkje bilane komme seg over fjellet.. Men e det ein ting me ikkje kan gjera nåke med, så e det været på fjellet..

Sånn e det bare.. Nåke me forsåvidt kunne gjort nåke med, for mangfoldige år siå, det e veien over fjellet.. Eller veier generelt her i Norge..

Te å vær ett av verdens rikaste land, kan man ikkje akkurat skryta øve veistandarden her te lands.. Jaja, me får vel ikkje gjort nåke med det heller med det førsta, for sjøl om de har bestemt at veien over fjellet ska oppgraderast.. Så må de jo krangla nåken tiår om kor den ska gå, for det har jo alle ei meining om.. Og ingen e som regel samstemte.. Fortærende greier , rett og slett.. Det blir vel ikkje nåke bedre der oppe i mitt aktive arbeidsliv, vil eg tru..

Og når de endelig har fått oppgradert veinettet, då har me sikkert fått oss flybilar som ikkje trenge kjøra på veien.. Heilt klart..

 

På toppen av det heila, og bare for å gjør kaoset komplett.. Så gikk Mini’en ner for telling her i heimen, og e sjuk, så Kånå får vel bare væra heima idag..

Så det får bli som det blir idag..

Nå klara eg ikkje å venta heima meir ihvertfall, og lura meg opp på jobb.. Her i heimen e det heilt klart ingen vits å væa meir, plutselig blir eg tatt av omgangssjukå eg og..

Ha ein strålande fredag, Folkens.. Hverken meir eller mindre..

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg