Leggetid, Plenklipparen og vedkassen – Nå e det Ferietid, Juhuuu …

BILDE-3

Bildet fra Bølla og Bob lager Bøll (forlagsliv.no)

 

Det e ferietid… Og flokken har fått utvida både legge og oppvåkningstid…

Alikavel, ser det ut som om det kun e den utvida leggetiden, se blir praktisert..  Sjøl itte fleire oppfordringar om å ta i bruk den utvida stå opp tiden og…

Mini’en e den se tar minst hensyn… Han jumpa ut av den nya gamla sengå si, rusla inn te oss og krype opp i midten… Han ligge gjerna roligt i 4-5 minutt, før han finne ut at detta ikkje går lenger… Her må det gjerast nåke…

Hoppa litt i sengå , brøla “Pappa, e du våken” 2cm fra øyra så Fatter’n e døv resten av dagen ellår dra halve lekekassen inn i sengå vår…  Sjølsagt alle lekene se lage lyd…. Sinnsykt irriterande lyd, klokkå 06:00 om morgenen..

Ein morgen spratt Kånå opp, og trudde det va brann… Men det va bare Mini’en se hadde rigga seg te, i enden av sengå med Duplo Brannstasjonen… Og satt å trykka på sirenene, gang itte gang…

 

Te slutt blir han stort sett kasta på hovudet ut, og satt foran tv’en med ein kopp saft og Mariekjeks …. Der sitte han i omtrent 7-8 minutt te … Før han jogga opp på loftet og vekke resten av flokken, så de ikkje forsove seg, og bruka den utvida stå opp tiå …

Først Litlajentå, se definitivt ikkje e vanskelig å få opp… Så Han i Midten, stort sett klar se ett egg han og, men gjerna nåke vanskeligare å vekka ..

Eldstemann e litt verre, han har begynt å sjå nytten av å sova litt frampå.. Men innimellom får de lurt han opp og…

Det e ofta då det går gale… For han prøve jo og vær ein god sønn, og ta litt ansvar for galskapen… Men, sjølsagt har han ikkje opparbeida seg nok “pondus” te at de heilt respektere han.. Så som oftast ende det opp med full krig… Spesielt med Han i Midten…

Han respektere jo knapt nok oss, og har overhodet ingen planar om å underkasta seg storebroren, iverfall…

 

Så ende me jo opp med å stå opp då, for å skilla kamphanane… Ellår eg ende stort sett opp med å stå opp… Men det går greit det, eg lika det eg… Å stå opp… Det ivertfall kjekkare å stå opp, enn å gå og legga seg ….   I “Bodå” …

Her i går så va eg forresten å henta plenklipparen i Bodå … Det e ein sånn se går på batteri, så det e ikkje så mye lyd i an…  Eg hadde tatt ein liten taktiske ein og sa te Kånå at eg gjekk å klippa plenen, rett før leggetid .. Passa sjølsagt på å sei det, når hu satt djupt inne i Finn.no jungelen på jakt itte ett eller aent “kupp” …

Så hu svara bare “Mmmm” …

Eg hadde ikkje holdt på lenge, før eg høyre ett hyl oppe i gatå se minna om Han i Midten, før eg gjenkjenne Kånå sin stemme og… Då hadde Han i Midten stukket av… Tatt på seg “Rollerblades”, og sust oppøve gatå i pyjamas… Uten hjelm …

Kånå fekk hanka an inn, mens hu kasta “Rollerblades’ene” itte meg… Og sa at hvis hu såg dei igjen, kom det te å bli månelyst…

Eg holdt på å svara at det va hu se hadde funnet de fram, itte eg hadde “gjemt” de sist… Men, siå eg syns det allerede va “månelyst”, holdt eg kjeft… Og gjemte de oppi vedkassen av kobbar, se og har havna på øverste hylla i Bodå…

 

Eg fekk an av svigerfar, og syns an va ypperlige å ha ved i.. Se an forsåvidt e lagd for… An e gjedna ikke direkte vakker, men an gjør det an ska… Nemlig oppbevara veden på eit tilfredstillande vis …

Men an gjekk ikkje gjennom kvalitets kontrollen te Kånå… Eg fekk ei øvehaling … Og havna i Bodå, sammens med vedkassen, tidligare i vinter… Itte å ha tapt rettsaken om “tomtå” te vedkassen..

Tjera vena meg… Ka eg trudde venninnene hennas kom te å sei, når de såg den der stygga greiå… ??  ..

Fekk vara måte på … Men når svigerfar komme på besøk, og lura på kor an e, då seie hu garantert bare et ” Neei, det blei så trangt med den der… ” … Ellår nåke lignande… F. eks at EG har kasta an ut i Bodå… Så e det eg se ende opp i svarta bokå te svigerfar, igjen…

Jaja…

 

Det e forsåvidt løye og… Når man allerede har gitt flokken litt utvida leggetid i sommar… Så ska liksom strikken tøyast alikavel…

Litlajentå e blitt ekspert på detta her… Me kan gå og legga na i 20 – 20:30 tiå… Det blir forholdsvis stille tidligt… Men så, plutselig i 22 tiå, høyre me gjerna nåken små føtter øve golvet, nåke se dette i gulvet eller lett småfnising fra loftet…

Då har hu gjerna lurt seg inn på rommet te Han i Midten, kor de sitte å leka med Lego.. Eller se her ein aen kveld, kor hu hadde laga hytta inne i lofts stuå…

Kossen i all verden hu har klart detta, uten at me har høyrt det nere, e for meg uforståeligt… Heila lofts stuå såg ikkje ut se aent enn ett katastrofe område, og va fullstendigt endavendt ..

Kånå imploderte der oppe og kom ner, sjåande ut se ein sprengt ballong, hu hadde brukt heile ittemiddagen te å rydda nettopp lofts stuå.. Eg måtte opp i skyttergravå for å få rakkarjentå te sengs…

Hu hadde allerede forstått alvoret, og lurt seg unna sengå si…

 

Ellår Mini’en… Se ligge og kauka itte drikka, kosen sin ellår ett eller aent han komme på… Der han ligge og e klar for alt aent enn å sova… Sjøl om han har gått i 190 heile dagen, and then some… Og blir så blodigt fornærma, kvar einaste kveld når han bare får vann, og ikkje saft… I koppen sin…  At det ikkje e måte på…

Går det an å trenga så lite søvn, se den der fjotten der ?? .. Det ska jo ikkje vær muligt…

 

Ja, ferietid e herligt…

Då får man endelig lada batterier… Sluppet ner skuldrene og nytt livet….

 

Ivertfall, hvis du ikkje har ein “Flokk” …   ;-D

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg