Mini’en, Liverpool og Flokken i meir eller mindre Toppform… And then some…

fattern

Itte ein himmelsk lørdagsmorgen kor dei 2 minste va på ferie hos Farmor og Bessen.. Og eg å Kånå ikkje våkna før klokkå halv elleve, så va det strake veien tebake te realitetens knallharde hverdag når me blei vekka idag..

“Mini’en va på pletten ein gang mellom klokkå 6 og 7, som mot normalt..

An lå og kosa seg nåken minutt før han fekk starta rakettmotoren, og ragnarokk va laus inne i loppekasså våras.. Det e ikkje stort å gjør når Mini’en har fyrt igang afterburner’en, enn å hoppa ut av loppekasså og luska inn i stuå.. Så Kånå kunne få litt meir skjønnhetssøvn..

 

Kånå hadde vært oppe med Mini’en inatt, for han hadde fått ett lite falsk krupp anfall.. Eller først hadde hu nesten sovna, før Pc’en min hadde begynt å leva sitt eget liv inne i stuå.. Ett eller anna reklame greier gjekk i loop, og hu hadde gått inn for å slå det av..

Nåke hu sjølsagt ikkje fant ut av ka va, hu hadde prøvd å få liv i meg uten hell.. Men, har eg først sovna, kan eg sova gjennom ein atom krig..

Kånå forstår det ikkje, men det har vel sin enkle forklaring egentlig.. Når man bor i ett hus med 4 galne ungar, må man tilpassa seg.. Enkelt og greit..

Eg komme ofta heim fra jobb, meir eller mindre utslitt.. Nappa med meg ei puta og ett teppe, legge meg strekk ut på golvet for å ha meg ein kvil.. Mens ungane bruka meg som Sacco-sekk, hoppeslott eller andre kreative løysningar..

Så det e vel treningå der i fra, så gjør at eg blokka ut alt.. Den sedvanlige evigvarande “Atom-Krigen” så pågår i heimen..

 

Men te slutt skrudde hu bare Pc’en av, logisk enkel løysning egentlig.. Men seint på nattå gjerna ikkje det førsta man komme på..

Så, når hu akkurat hadde lagt seg igjen.. Høyre hu hostingå te Mini’en, så då va opp og hopp igjen.. Medisinering av pasienten måtte te, og litt lufting for å senka temp’en på rommet hans..

“Det hadde heilt klart virka, for Mini’en va i finfin form idag morgens.. Mildt sagt..

Me hadde ikkje sett lenge på barne-tv før loppene begynte å løpa løpsk, i blodet te Mini’en.. At Eldstemann og Han i Midten våkna og kom ner, hjalp også godt på.. Han i Midten e ekspert på å fyra Mini’en opp, men i dag va Mini’en allerede på ein “uptripp” .. Han hadde fått hostesaft med efedrin og astmamedisin inatt, og det pleie å slå inn kan man sei..

Han føyk rundt i stuå så ein tsunami og endevendte alt så stod i veien.. Eg hadde min fulle hyre med å holda “uværet” under kontroll.. Men det va jaggu meg ikkje lett.. Så sko Eldstemann ut å fanga ein Pokemon, så igjen sette fyr på Han i Midten.. Han og sko vær med..

 

Men han hadde jo ikkje kledd seg eingang, ikkje at det stoppa han der han føyk ut i gangen barføtt, i bara pyjamas bukså og trødde på seg tøffler og ei tynn jakka før han stakk ut dørå, halsande itte Eldstemann..

“Det gjekk akkurat som det måtte gå, og eg hadde trudd..

Det blei full krangel og oppstandelse.. Eldstemann hadde fanga ein Pokemon, men Han i Midten fant an ikkje.. Det va sjølsagt Eldstemann sin feil, for han hadde lygd om kor den va.. Herreguuud.. Og mens eg prøve å mekla mellom de, for å oppretta balansen i heimen igjen.. Så har Mini’en henta ein fotball på vaskerommet og spele kamp med Litlajentå.. Midt i stuå..

 

“Kast… Ropa Litlajentå..

“Oootei… Svara Mini’en..

Og plukka opp ballen å slenge den rett mot stuebordet.. Ballen treffe toppen av ein firkanta lysastake med glassvegger, slår den eine holdaren skjeive før den sprette videre opp i sofaen .. Der spille den vegg med sofaryggen og går rett i Pc’en min, så står på sofakanten..

Tjera vena meg…

 

“MAAAAAX… Utbryte eg oppgitt..

Men han har allerede oppfatta sitasjonen, og eg ser bare skyggen av han der han beinflyr inn på rommet sitt.. Litlajentå står som ett uskyldig lite dådyr og liksom måpe av ka Mini’en nettopp har gjort.. Før hu ikkje klara å holda seg meir å bryte ut i ett svært flir… Jack Nicholson fliret…

Han i Midten eksplodere… Eldstemann har sagt ett eller aent om at ein Pokemon han har e bedre enn Han i Midten sin.. Og før eg får omrymt meg, ryke de oppøve trappene itte kvarandre, trampane så nåken flodhestar i naud..

Litlajentå har tørka av seg fliret og ska te å stå på hovudet innte terrassedørå, men feilberegna totalt og går sidelengs rett inn i Kahler vasen Kånå e så glad i.. Vasen, Litlajentå og nåke pynt Kånå har stappa oppi, ligge i hytt og pine.. Heldigvis røyk ikkje vasen denna gangen heller…

 

Nå har Mini’en turt å lista seg inn i stuå igjen, men blir rent i senk av dei to kamphanane fra loftet, så nå komme springande itte kvarandre ner trappå.. Og ser ikkje Mini’en så komme luskande mot hjørna te gangen.. Mini’en ryke rett i golvet, Han i Midten rett i skjenken.. Eldstemann klara nesten å stoppa, men hekta foten i Han i Midten sin, og går på ett magaplask midt på stueparketten…

Det e ett rivruskande kaos uten like..

Eg står bare å ser på galskapen totalt lamslått.. Når Kånå komme styrtande ut fra soverommet i bara truså..

“Ka i helsikke e det så skjer, det høyres jo ut som heila huset ska rasa i sammen ?? .. Kauka hu ut…

Før hu ser spetakkelet så ligge på golvet.. Og sporenstreks rasa bort te Kahlervasen, for å redda den.. Eg nappa te meg I-paden te Han i Midten og mobilen te Eldstemann… Og sende de på kvar sine respektive rom, med befaling om at detta va siste gang Pokemon Go blei starta på maskineriene deiras..

Gudhjølpe meg…

 

Litlajentå og Mini’en har innsett at strikken e på bristepunktet, og rutinert trukket seg inn på rommet te Mini’en.. Kånå har plassert Kahler vasen der den ska vær og putta pynten oppi igjen, før hu sjekka den halvskjeive lysastake greiene på stuebordet..

Eg plukke opp Pc’en min igjen.. Heldigvis i live den og..

Eg tar å bøye på plass holdaren te lysastaken, og Kånå pusta letta ut.. Det va visst adventsstaken våras i år det..

 

Me kikka på kvarandre.. Ett nikk blir utveksla.. Og ein liten time ittepå har me spist frokost, stelt ungar og delt oss opp..

Kånå tok dei 2 minste med for å mata endene i Vangen.. Eldstemann blei med ut te byen på besøk hos ein kompis.. Og eg å Han i Midten blei igjen heima..

 

Og resten av dagen har forløpt seg heilt perfekt… Han i Midten har oppført seg eksemplarisk, Pokemon Go har fått seg ein liten pause og Liverpool banka Watford 6-1..

Og e nå aleina på toppen av Premier League…

Nok ei forrykande helg e over i heimen, itte ein stille før stormen oppvisning på lørdag’en.. Heilt klart..

=D

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg