Når eg og Kånå reiste te Syden – For første gang..

 

Litlajentå fant ein gammal fotoalbum igår kveld og satt borte i ein krok og bladde i den, før hu satte i å skrattle.. Hu hadde funnet fram albumet fra dei to første feriene eg og Kånå hadde sammen.. Hu kom løpande mot sofaen, med albumet i nevane og viste fram et bilde av Kånå og meg, og syntes at me såg skrekkelig morosame ut.. Det e bildet ovanføre kor me sitte på ein murkant litt utenfor Cala Ratjada, ein by som ikkje lå så langt fra feriekomplekset me ferierte på.. Det va den andre turen me reiste sammen på ferie, og når me satt sammen med kidsa igår kveld, så dukka det opp ein del gode minner..

Cala Mesquida, som feriekomplekset hette, lå heilt nordøst på Mallorca.. Og Svigermor fikk nærmast panikk underveis på bussturen, siden det meir eller mindre såg ganske øde ut, der me va på vei te..

Litt stikk i strid me den første turen me reiste på, året før, når Svigers inviterte oss med te Rhodos.. De hadde funnet ein “hopp på tur”, som gikk om et par uker, og lurte på om me ville vær med.. Me hadde ikkje peiling på kor me havna, siden det va uspesifert.. Og landa seint ein kveld på flyplassen som ligge på Rhodos.. Eg hadde aldri vært i syden før, og det nærmaste syden varmen eg hadde vært, va vel ein god sumar i Danmark.. Så når me gikk ut av flyet som sjølsagt hadde vært godt temperert, fra air-condition anlegget.. Ja, då fikk eg meg ein liten opplevelse eg seint vil glemma, for det va som om eg va ein fisk på land, når eg trekte mine første åndedrag, i sydenland..

 

” Det hadde vært ei ekstrem hetebølga i middelhavet detta året, så når me landa trur eg det va omtrent 32 grader, og ein luftfuktighet eg aldri hadde vært borti før..

 

Eg holdt nesten på å stryka med under bussturen fra flyet, og inn te terminalbygget, der ein skokk med sydenturistar blei stua som sild i tønna.. Inn i ein buss blotta for så mye som et snev av air-condition.. Det va ikkje et hakk bedre når me kom inn på terminalbygget, som ikkje akkurat va av den største eg har sett, og igjen stod me som sild i tønna.. Og venta på bagasjen.. Svigers og Kånå holdt sikkert på å le seg skakk av ein stakkars førstereisgutt i syden, der eg gikk å gispa itta frisk luft, te ingen nytte.. Søster te Kånå, datterå hennas og typen va også med på denna famøse turen, te sydenland, og når me sko ta buss te hotellet så havna dei på den inn te Rhodos by..

Mens me blei sendt på bussen som sko te Ixia, et sted som lå 10-12 minutt før Rhodos by.. Heldigvis, så hadde denna bussen nåke temperert klima, så eg kom meg litt te hektene igjen..

Og satt spent som et lite barn og lurte på kor me havna.. Svigermor, pessimisten som hu e, va sikker på at me havna på ei rønna av et hotell, mens Kånå og Svigerfar satsa på nåke midt i mellom.. Eg, som aldri hadde vært i syden før, og ikkje ante ka som ville møta meg.. Eg hadde ikkje nåke spesiell forhåpning om nåkenting.. Men, ittekvart som me besøkte det eina flotta hotellet, itte det andra, uten å få lest opp våre navn.. Eg begynte vel å havna litt meir på Svigermor si sida, enn dei to andre.. Spesielt itte me svingte inn te høyre og et fantastisk hotell som lyste opp mot stjernehimmelen, men som me sjølsagt passerte og fortsatte opp ei forfallen og øde gata..

 

” Men plutselig, og ikkje meir enn 50 meter opp i gatå, så svingte bussen inn ein port lika flott som ein port inn te ett sagnomsust slott.. Tjera vena meg.. Kunne det virkelig vær her..!!??

 

Eg og Svigermor helte sjølsagt mot nei, sjøl om det begynte å bli nåke tynt med folk i bussen.. Kånå og Svigerfar satt nå og skoia om at sjølsagt sko me ikkje her, folk fra arbeider og middelsklassen havna ikkje på så flotte hotell.. Detta va heilt klart for flottare folk enn oss.. Eg visste jo ikkje bedre, så eg kikka skuffa på den flotte hagen, dei nydelige fontenene som sto ut av muren og ikkje minst den flotte resepsjons bygningen som lyste opp i mørket.. Det såg rett og slett ut som ett slott, hverken meir eller mindre.. Ihvertfall ein plass som va mye meir verdt enn dei 1900,- kronene me hadde betalt, for 2 uker i sydenland, med uspesifisert hotell..

Gudhjølpe meg.. Til og med veien opp te hotellet va belagt med flotte runde marmorsteiner.. Med navnet te hotellet skreven så flott i mønsteret..

Nei, kan skjønna ikkje me sko av her.. Derfor, blei øverraskelsen svært stor for heila reisefølget våras, når heile gjengen blei lest opp, og sendt lukst ut av bussen og inn på detta paradiset av ett hotell.. Til og med Svigerfar sette opp nåken svære auger, når me te slutt stod der med bagasjen, og rusla mot resepsjonen for å sjekka inn.. Svigermor va så fornøyd at hu nærmast gikk i fistel, og Kånå leita sjølsagt itte ett eller anna som sikkert va feil.. Kånå kan det med å ha et kritisk blikk te det mesta, sjøl om man nettopp hadde trødd inn i perleporten.. Men, når me kom inn i sjølve resepsjonen, så blei til og med Kånå mållaus..

 

” Der me stod inne i ett fantastisk rom med flotte møbler, som va nydelig dekorert og med tidenes største marmorplata te resepsjonsdisk.. Med ein svær brann av ein katt, sittande på enden..

 

 

Svigerfar, som sikkert e lika glad i kattar, som eg e i edderkoppar.. Gikk mot resepsjonen mens han sendte et nervøst blikk, mot denna monsterkatten som kvilte på enden.. – You dont like cats..?? spurte resepsjonisten, når han såg Svigerfar sitt blikk.. – No, i’ll kill that cat.. Sa han, mens han gjorde som om han skaut katten, med neven.. Me såg ikkje den katten meir, resten av turen.. Me fikk sjekka inn og begynte å leita itte rommet våras, som forsåvidt va ganske så lett siden me hadde fått rom i andre etg, lika ved bassenget.. Rommet det va flott det, om man såg bort ifra at det kun va ett rom.. Eg, Kånå og Svigers, va stua inn på et rom med ei svær dobbeltseng, og ein oppredd sovesofa..

Me stod å kikka litt rådville på kvarandre, før ein unison latterkrampe bredde seg.. Jaja, man fikk gjør det besta ut av det, blei me enige om og tok ein liten kald ein på terrassen, før me la oss..

Neste morgen, vakna me te et fantastisk vær.. 39 grader i skyggen, sol fra blå himmel og ikkje et vindpust å kjenna.. Eg holdt nærmast på å omkomma itte et kvarter ved bassenget, og søkte tilflukt i skyggen ved baren.. Svigerfar for ut på ein liten svømmetur, mens kvinnfolkene lå og grilla seg på solstolane.. Eg trur nesten de hadde sovna når Svigerfar kom svømmande tebake, og vinka meg bort te bassengkanten.. Det va ikkje vanskelig å se at Svigerfar hadde nåke muffens på gang, der han lista seg opp te solsengå og nappa med seg nåken euro.. Før han ga meg beskjed om å følga itte han, der han la på svøm nerøve bassenget..

 

” For det va et steikje svært basseng på hotellet, som bukta seg mellom små øyer med solstolar på, under koselige broer.. Før det endte i ein Pool-Bar, heilt nederst..

 

 

Ein sånn Pool-Bar kor man kunne bestilla drikkevarer, rett fra bassenget.. Heilt genialt meinte Svigerfar, og eg kunne jo ikkje anna enn vær enige med han.. Det blei sjølsagt mange “svømmeturar” denna dagen, og den neste.. Før Kånå og Svigermor lukta luntå, og fant ut koffår me gjerna kom nåke meir lystige te sinns tebake, itte kvar “svømmetur” me tok.. De hadde ikkje gidda å svømt så langt dei, der de va meir opptatt av å slikka sol te den store gullmedaljen.. Jaja, det va jo kjekt så lenge det varte.. For all del, det va jo kjekt når dei og va med, det e ikkje det.. Men, det e godt med litt mannfolk prat innimellom, når man ska tilbringa 2 uker sammen med sine utkårede..

Derfor gikk me tur kvar morgen før frokost, istedet.. Svigerfar e ein morgenfugl, så eg slengte meg på og stod opp når han stod opp, før me gikk oss ein liten tur..

Det e løye med det og, kor godt eg huska dei her turane te syden som me hadde, før Flokken blei ein realitet.. Men. det blir jo nåken morosame episodar som bite seg fast i hjernebarken, og som dukka fram når me satt og kikka på bildene, igår kveld.. Søster te Kånå og hennas gjeng hadde ikkje vært lika heldige som oss, og hadde havna midt inne i Rhodos by.. Men, de kom på besøk te vårt hotell heller, så det gjorde jo ikkje så mye.. Og så reiste jo me inn te byen på kvelden, gjerna for å spisa middag, så då va me jo sammen då og.. Og den eine kvelden når me hadde rusla inn te Ixia sentrum, fra hotellet våras, så blei det nåken ablegøyer inne på ein sånn supermarket..

 

” Kor de hadde alt fra badehåndklær, drikkevarer og daligvarer.. Men, og nåken fantastiske parykkar som om eg sko fått sagt det sjøl, virkelig kledde meg og svigerinnen min..

 

 

Jøje meg altså, man kan jo ikkje anna enn humra og le litt, mens man tenke tebake på denna turen.. Somme kveldar når me satt på terrassen og kosa oss, så kom gjerna Svigerfar med ein liten kommentar, før me datt ut i latter.. – Jaja, eg lura meg på kossen de har nere i middelklassen.. Herreguud, meir middelsklasse eller arbeiderklasse enn oss, det kunne man vel ikkje finna.. Men, man har det ikkje meir morosamt enn man laga sjøl, heilt klart.. Eller andre ganger, ka andra laga te.. For me tok taxi heim fra Rhodos by den eine kvelden, ein godt sleten Mercedes fra tidlig 80′ tallet.. Med ein lika sleten taxi sjåfør..

Men, denna her taxi sjåføren visste ihvertfall kor gassen va, for å sei det mildt.. Me føyk jo nærmast øve bakketoppene, på vei tebake te hotellet, mens Svigermor og Kånå kvein av redsel i baksetet..

Og når me kom te avkjørselen våras og sko ta av te venstre, ja faktisk litt meir enn bare litt te venstre.. For avkjørselen te hotellet våras, den gikk litt på skrå tebake igjen, istedet for 90 grader te venstre.. Som gjerna e normalt i ett kryss.. Nåke taxisjåføren ikkje heilt hadde tatt høyde for, der han kom susande i full fart mot krysset.. Fortauskanten som kom imot taxi’en, den va og ein god del høgare i detta krysset.. Der han heiv seg på bremsene i siste liten, men alikavel litt for seint.. Dekkene kvein som i ein amerikansk gangsterfilm, kvinnfolkå ulte som tåkelurar mens eg og Svigerfar pinnholdt oss, i det man kunne holda seg i..

 

” Gudhjølpe meg.. Snakka deg om taxitur fra hel..te.. Der han såvidt unngikk fortauskanten, skeinte oppøve gatå og te slutt stoppa utenfor resepsjonen..

 

Svigerfar va ikkje nådige og ga ham halvparten av den vanlige taksten, nåke han forsåvidt godtok uten å diskutera.. Eg trur han forstod at det gjerna hadde gått litt øve stokk og stein.. Heilt klart.. Eller så tjente han gjerna inn det tapta, på å levera dobbelt så mange kunder av på hotellene, som sine kollegaer.. Pga farten.. Men, sånn sett i ittetid, og med nåken fleire turar te syden på samvittigheten, så kan fort det å ta taxi.. Nesten vær på kanten te risikosport, spesielt i Tyrkia..

Men, men.. Stort sett så har det ein tendens te å gå bra, heldigvis..

Hjølpe meg.. Det va jaggu meg ikkje måte på kor mye gode gamle historiar, som dukka opp fra hjernebarken, itte ein titt i fotoalbumet.. Men, det e jo derfor man gjerna har ett fotoalbum, for å henta fram gode minner, og galne historiar.. Kjekt va det ihvertfall å mimra litt om tiå, før eg og Kånå starta produksjonen av Flokken våras.. Og det har jo ein tendens te å bli gøyalt, når man reise sammen med Svigers.. Det e ihvertfall heilt sikkert.. Eg legge ved nåken bilder te, fra meg og Kånå på tur..

 

” Så får dåkke ha ei strålande helg, og ein fantastisk lørdag videre, Folkens.. Det ska ihvertfall eg.. Idag e det 50 årsdag, som står på tapetet..

 

Sikkert mange som huska den Caps’en igjen, då den blei flittig brukt på jobb.. Når eg kjørte sentrum sonen for Linjegods i Haugesund .. =D

 

Eg og tantebarnet te Kånå.. Forsåvidt onkelbarnet mitt, nå.. =D

 

Jaja.. Man får bjuda på litt hud.. Før carporten dukka opp.. Hehe.. =D

 

Når eg fikk Kånå te å hilsa på ett Esel.. Her burde det jo vært ein film.. For når Esel’et nøys, hoppa Kånå opp på muren bak seg.. =D =D

 

Jaja.. Det har kommen nåken ekstra kilo, siden den gang.. Heilt klart.. =D

 

Kånå og Tantebarnet sitt.. =D
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg