Når man Trur at rævå på ein Bobil, e den store stygge Ulven …


Me kjøre ein bobil med meir enn nok kraft. Altså, me har ingen problem med å følga trafikken, liksom. Vel, i siste tunellen opp av Rennfast så dabba me gjerna ned i sytti. Men, der e det jo to felt oppover, så me sinke jo ingen sånn egentlig.

Me laga ikkje ein to kilometer lang kø opp bakken, på ein måte.  Folk komme seg forbi.

Det e liksom ei slags greia detta for nåken, at når man havna bak ein bobil, då må man nærmast med livet på spill (både for seg sjøl og andre) komma seg forbi.

Den forbanna bobilen ska fanken ikkje eg ligga bak.


For det e jo alltid bobilen som laga køen … Eller e det slik !!?

 

For, på lørdag når me kjørte nedover mot Kristiansand i godt driv og holdt fartsgrensene uten noe problem. Så tok me igjen ein Nissan Leaf som sikkert hadde lite strøm igjen.

Det gikk i hvert fall ikkje i meir enn sytti bortover highwayen. Noen ganger nesten heilt nede i seksti, midt i åttisonen.

Me nærma oss Vikeså, men det va ikkje mange egna steder å susa forbi fyren med kun svakstrøm på batteriet. Dermed, så opparbeida det seg jaggu meg ein liten kø bakover. Ein kø på kanskje ti-tolv biler.


Så, lika før me tippa nedover bakkene te Vikeså, så kom me te ei lang sletta. Sjølsagt, så finne Leaf’en uante krefter å dure opp i åtti. Jaja, heilt typisk tenke eg, og slår i fra meg forbikjøringen eg hadde planlagt.

Det gjorde ikkje fyren i ein Volvo XC90, som lå ganske langt bak i køen. Kanskje så langt som nesten sist.

Han tok av som ei pil bak der, og dundra oppover mot oss i feil kjørebane. Eg så han i speilet heile tiden. Hadde det vært meg, hadde eg lagt meg inn bak oss.

Det minska nemlig meget raskt på denna langa slettå.

 

Jøje meg, sa eg te meg sjøl å slapp opp gasspedalen litt. Mini’en kikka forundra på meg, før han slapp ut et skikkelig «Oiii»

For i det Volvo’en passerte oss, så fikk han seg ein gedigen overraskelse av sjeldent kaliber. Det lå jo jaggu meg ein bil te foran oss.

Den hadde heilt klart ikkje føraren av børstraktoren rekna med, for nå hadde han havna lukst i Limbo …. Eller ingenmannsland.

Det va for lite sletta igjen te å passera Leaf’en, men fjotten i Volvo hadde så stor fart at han havna nesten opp på siden av den.


Fyren i Leaf’en fikk panikk å bremsa. Problemet va jo at fjotten i Volvo’en også fikk panikk, å gjorde det samma.

Me hadde sluppet opp gassen for lenge siden, så det va ekstremt god plass å legga seg inn mellom oss og Leaf’en. Men, begge stod på bremsen og nærma seg svingen i rasande fart.

Heldigvis, så virka bremsene te Volvo’en bedre enn Leaf’en sine. God reklame for Volvo der, rett og slett. Fjotten kom seg i sikkerhet i siste liten, lika før et vogntog dukka opp på vei nordover i godt driv, nede i svingen.

Eg og Mini’en observerte heftig gestikulering fra passasjersetet i Volvo’en. To små barneandleter kikka bakover mot oss, fra baksetet i Volvo’en.


Eg vil tru det va eit kjepphøgt mannabein som hadde hatt det fryktelig travelt, men som nå fikk passet påskrevet av ei ilter, småsint og sikkert mildt oppskaka Kånemor.

Det blei ikkje fleire forbikjøringer fra den karen, og et par kilometer etter Vikeså, forsvant Leaf’en ned te høyre.

Me … Me lå bak ein Volvo XC90 heilt te Mandal, som kjørte penere enn ein nyinnsatt kyrkjetjenar med ferskt sertifikat i håndå …

Moralen i denna lille lange anekdoten, det må vær at det raskt kan dukka opp ein øverraskelse, om man har det travelt uten noe spesiell årsak, og trur det e bobilen som e problemet …

Og ikkje heilt forstår at man kanskje e opprinnelsen te dilemmaet sjøl …

Hverken meir eller mindre …

 

 

4 kommentarer
    1. Kjenner te problemet når jeg kjører bobilen. Noen må uansett forbi uansett. Oppstår mange farlige tilfeller 😡😡

    2. De morsomste er de som kjører forbi på motorveien, legger seg inn foran som om de passerte en stillestående stabbestein, og så kjører saktere enn den bilen de nettopp passerte

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg