Sirkus i Bilen, på tur te Bergen.. Juhuu…

Her i ukå så fikk Kånå ett infall og foreslo om me ikkje sko finna på nåke med kidsa, denna helgå.. Det har jo vært vinterferie her me bor, men eg og Kånå har jobba heila vekå.. Så då syns hu me kunne finna på nåke kjekt med Flokken, den sista helgå i ferien.. Det va jo vanskelig å vær uenige i akkurat den saken, men når Kånå begynte å visa meg diverse hoteller, som forsåvidt kosta flesk.. Då sank viljen som ein betongstøvel i havet.. Tjera vena meg..

Ein ting va nå at det va dyrt, men å tilbringa ei helg på ett trangt hotellrom med ein Flokk i toppform.. Nope.. Det frista ikkje, ikkje ein plass eingang..

Så eg såg meg nødt te å ta kontrollen øve denna her jobben, med å finna ein dugande plass.. Ein plass som både passa økonomi og romslighet med tanke på ein vilter Flokk og kontoen.. Nåke som ikkje akkurat viste seg å vær enkelt, det mesta som kunne vær aktuelt va jo meir eller mindre fullbooka.. Før eg fant ein camping lika utenfor Bergen, litt innover mot Indre Arna.. Der hadde de nåken ganske kjekke hytter og ett par leiligheter, med fleire 2 eller 3 soverom..

 

” Me valgte oss den eine leligheten med ett koselig kjøkken, bad, 2 soverom og ei kjekk stua.. Skreiv inn personalia og trykka bestill..

 

Fredagen kom og me suste rundt på jobb i ett heidundrande tempo, før me kjørte heim og pakka i bilen.. For ein gangs skyld, så gjekk det mesta som ein drøm.. Eg trur Flokken gleda seg sånn te ei kjekk helg i Bergen, at de glemte ut å vær seg sjøl.. De satt til og med i bilen å venta på oss foreldre uten å laga sjau, mens me svinsa rundt i heimen og leita itte det me gjerna hadde glemt.. 4 galne ungar i bilen pleie å vær einsbetydande med full krig på kun kort tid, men igår satt de som nåken skolelys og venta..

Te slutt va det mesta i boks og bilen sette snuten nordover.. Juhu, endelig så ska me kosa oss glugg ihjel på tur.. Det e viktig å ha truå.. !!

Eg kobla mobilen min opp mot bilen, og trykka play på ei nøye planlagt spillelista fra Spotify.. Ein god samling med beroligande musikk som eg håpa ville skapa idyll og harmoni i bilen, så me gjerna gjekk klar den vanliga infernoet av spinnville ungar i bilen.. Ein plan som stod te 20 i stil der me suste avgårde på motorveien, med stålkontroll på akkurat detta me alltid slite med.. Nåke eg forsåvidt ikkje trur me e aleina om som massebarnsfamilie på biltur, det med fullt sirkus i bilen på langtur..

 

” Men, som eg har skrevet før her på bloggen så har som regel alle vantette planar, ett smutthull som kidsa utnytta, te slutt..

 

Me va i godt driv øve Stord og bilen va kommen i seget, Eldstemann satt framme med meg mens Kånå va plassert i midten.. Det va og nåke me hadde tenkt ut kunne vær ei smart greia.. Eric Clapton drog detta legendariske gitarriffet fra Wonderful Tonight, og eg kikka på Kånå i speilet med stjerner i augene, mens eg sang med.. – And i say, you look Wonderful Tonight.. Kånå smelta som smør på pannå og eg såg ett lite håpets lys i tunellen, i blikket eg fikk i retur..

Ga hu meg det sultna blikket nå..!? .. Gudhjølpe meg.. Denna turen blir jo bare bedre og bedre, tenkte eg for meg sjøl.. Der eg satt og flirte ett fårete blikk..

Så.. Som ett lyn fra klar himmel smalt det i kupeen, og eg skvatt sånn te at eg spratt nesten i taket.. På ett blunk av ett sekund hadde Eldstemann sett seg lei av “gammelmanns” musikken, lurt seg inn på spotify’en og fyrt igang Self Esteem med Offspring.. Introen på den e alt anna enn diskre, for å sei det mildt.. Mini’en satt plutselig å headbanga i setet sitt, istedet for å kikka forventingsfull og rolig ut vinduet.. Litlajentå holdt seg for øyrene og skreik at me måtta skrua ner..

 

” Han i Midten elska Offspring når ha va liten, og det tok ikkje langa tiå før det va full gass på bakeste rad.. Herrguuud, og Herrens Hærskare..

 

På brøkdelen av ett sekund hadde ein harmonisk biltur, enda opp i det sedvanliga kaoset som stort sett regjere, når me e på biltur.. Jaja, det va ikkje lenge te me kom te ferjekaien, trøsta eg meg sjøl med.. Då fikk de jo komma ut av bilen og lea litt på seg, mens me spiste litt nista som Kånå hadde miksa i hop, før me kjørte.. Jojo, jommen sa eg smør.. Me kjørte ombord te øredøvande jubel fra Mini’en, han syns detta va ustyrtelig spennande..

Me blei dirigert på plass nederst i ferjå og alle slusene blei åpna, men Han i Midten va jo ikkje klar i det heila tett..

Tjera vena meg.. Me hadde venta på båten i ett kvarter, men guten hadde jo hverken jakka eller sko på seg.. Kånå tok bare av med resten av Flokken, når guten eksploderte der bak, på bakerste rad i bilen.. Eg stod å prøvde å holda tålmodigheten i sjakk i dørå.. Men, det va ikkje akkurat lett når den fjotten styra på som ein grevling bak i der, ett sete fullt av Lego, klær og alt slags i totalt kaos.. Endelig fant han skornå og jumpa ut av bilen i harnisk.. Sjølsagt va det min feil at han ikkje fant sakene sine..

 

” Og når me kom opp i kafeen, hadde han jo glemt maten sin nere i bilen.. Hjølpe meg.. Heile turen øve fjorden va han sur som ei potta, fordi han va den einaste som ikkje fikk rundstykket sitt..

 

Når me kjørte i land, så svingte eg kjapt inn te sidå å slapp resten av køen forbi meg.. Mens eg tok 5-6 minutt for meg sjøl i den kalda luftå på ferjekaien.. Og om eg ska få sei det sjøl, så gjorde det underverker for ein Fatter’n som va på randen av nervøst sammenbrudd.. Itte ein ferjetur med ein Flokk ungar som va overalt på ferjå.. Det toppa seg jo når Mini’en måtte på dass, og Kånå for avgårde med ham.. Men, ikkje meir enn 15 sekund itte de va forsvunnet, sa de øve høytalaren at nå la me snart te..

Eg hadde stått med dei 3 andre i Flokken og venta, mens kafeen blei tømt og det kun va oss og vaskedamene igjen..

– Komme mamma å Max et å bli igjen på ferjå..? .. Spurte ei bekymra Litlajenta.. – Nei, de komme sikkert snart.. Svara eg, roligt.. Men begynte jaggu meg å bli nåke bekymra, om me måtte ta ein runde te med ferjå.. Det hadde ho vært typiskt oss.. Men, plutselig kom de halsande bortøve korridoren og imot oss.. Puuh.. Me spurta ner trappene og stupte inn i bilen, og rakk akkurat å komma oss på plass, før bilane begynte å kjøra ut..

 

” Itte mine 5 minuttar på kaien, som hadde vært som balsam for sjelå.. Kjørte me videre mot campingen, og herifra og ut så gjekk det meir eller mindre i likaste laget..

 

Te slutt parkerte me utenfor resepsjonen, kor ein hyggelige kar satt og venta på oss.. Eg betalte for rommet, fikk nøkkelen og kjøpte utvask med det samma.. 300 spenn for at Kånå ska få slippa den jobben, det trur eg vel anvendte kroner..

Me pakka sakene opp i leiligheten, Kånå fyrte igang med litt Taco mens Flokken kosa seg med Norske Talenter..

Hjølpe meg.. For ein tur.. Og det blir nok garantert meir.. Kidsa slokna i halv ett tiå igår natt, Mini’en havna i midten inne hos oss.. Og all verdens sultne blikk forsvant som dugg i plettfritt solskinn..

Nå har eg drukket ei halv kanna kaffi, skrevet detta innlegget mens Kånå har hatt sitt sværa strev med ein øvetrøtt Flokk..

 

Ein Flokk i fullt firsprang inn i ein spennande dag, med heilt klart masse opplevelser, inntrykk og rampastreker.. Så Bergen City, Akvariet og Fløibanen..

Pass opp .. Jeg Gikk Bare i Boden en Tur e på vei.. Varsku her… !!!

=D

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg