Bane 22 …

Han i Midten tar seg ein dukkert, itte ein heseblesande tur på Ekeberg.. 😉

 

Idag, så har me vært på Tusenfryd, Eldstemann reiste med laget sitt, mens eg og Han i Midten hengte oss på.. Eldstemann ville helst vær med oss, istedet for guttane på laget.. Eg trur han trengte litt kos me Fatter’n og Lillebror sin.. Akkurat den opplevelsen, den ska få lov te å synka litt inn, før eg gjerna skrive nåken ord om den.. Det e som regel best å la sånne opplevelser få surra litt rundt, i hjernebarkens uransaklige vegkryss ei stund.. Sånn som opplevelsen fra Eldstemann sin andre kamp me fikk med oss, har gjort nå i ett par dagar.. Første kampen me såg gikk på Furuset, og va meget enkelt å finna fram te, siden den låg lika bak Ikea..

Og forsåvidt fordi me brukte Google maps sin navigerings greia, som eg syns e mye bedre enn dei fleste navi-systemer.. Og følge gratis med nesten kvar einaste smart telefon, som ikkje e Iphone trur eg.. Sånn te etterretning..

Kamp nr 2 derimot, den hadde me bestemt oss for å bruka kollektiv transport te, siden eg tenkte det ville væra nåke kronglete med bobilen, oppe på Ekeberg.. Eg e ikkje nåke uvøren sjåfør i smale krokar, men eg gidde heller ikkje oppsøka det, når det ikkje trengs.. Forresten, så hadde Han i Midten voldsomt lyst te å ta buss og T-Banen, når me først va her i Oslo.. Skjønt, T-Banen har me ikkje prøvd ennå, men kanskje imårå, har eg sagt te guten.. Både på mandag, tirsdag og onsdag.. Så ja, eg e ganske sikker på at me e nødt te å prøva T-Banen imårå.. Men sånn uansett, med Google Maps fikk me opp heila rutå, fra Bogstad te Ekeberg, med både buss nr, kor me sko bytta og strekningen me måtte gå mellom bussbytte.. Heilt fantastisk, rett og slett..

 

” Det Google Maps ikkje kunne hjelpa oss med, det va forsåvidt kor Bane 22 lå henne, oppe på Ekeberg.. For gudhjølpe meg, og Herrens trofaste Hærskare.. Det va jo fotballbaner overalt..

 

For all del, eg va jo på ein måte forberedt på akkurat det, og rekna meg sjøl som øve middels erfaren på det området, egentlig.. Med minst 3 Norway Cup turar opp gjennom barndommen.. Det eg gjerna ikkje hadde tenkt så forbaska mye gjennom, det va vel rett og slett det, at då gjekk eg jo å dilta itte et par lagledere, som hadde full kontroll.. Sjøl, så hadde eg vel mildt sagt ikkje fanaring på, kor dei forskjellige banene lå, sånn egentlig.. Jaja, litt hadde eg jo tenkt over det, for me sjekka jo det stora internettet, før me reiste opp.. Og hadde et slags kart lagra på mobilen, som me trudde va te å stola på..

Men, når me kom opp på denna slettå, og det va ikkje meir enn ein liten halvtime, te kampen deiras begynte.. Så kom utfordringane på løpande bånd, mildt sagt..

For eg fikk rett og slett ingenting te å stemma, i forhold te det kartet viste, og solå på himmelen kombinert med mitt aldrande syn, gjorde ikkje saken bedre.. Det va ufattelig vanskelig å sjå på mobilskjermen, ka nr som høyrte te banene og kor de lå, så i lende.. Han i Midten trudde plutselig han såg laget og Eldstemann, og me pusta letta ut, men det va jo sjølsagt et anna lag, i like drakter.. Tjera vena meg.. Klokkå begynte å gå fort, solå strålte fra skyfri himmel og topplokket begynte å gå nåke varmt.. Han i Midten såg et telt med dommerar, og meinte at me kanskje kunne søka litt hjelp der, siden dommerane ihvertfall burde vita kor banene lå..

 

” Av alle ting som den guten har sagt på denna turen, så måtte eg bare sei meg enige, i at det muligens va nåke av det smartaste te då.. Så, som sagt, så gjort..

 

Problemet va jo bare at ikkje ein einaste av dommerane, som satt inne i detta teltet snakka norsk.. Men, ett oppdatert og vel leseligt kart, det kunne de hjelpa oss med.. Puuh, tenkte eg for meg sjøl.. Det va 10 minutt te kampstart.. Men, lykken blei kortvarig.. Detta nya og oppdaterte kartet, det viste at Bane 22 lå på motsatt sida, av Ekeberg slettå.. Det sko holda hardt om me klarte å forflytta oss så kjapt, på 10 minutt.. Han i Midten sa at me sko tatt syklane med oss, alikavel.. Dei som eg hadde sagt at me ikkje fikk lov te å ta med på bussen, men som mange andre hadde hatt med seg.. Det va ikkje akkurat nåke solstråla eg måtte dra med meg, heilt te andre enden av slettå..

Ånei, bare itte et par minutt så hadde guten begynt å sakka akterut, og når eg forsøkte å få litt fart i han igjen, va det alt anna enn velkomment.. Småsint og mildt irritert, va nok meir passande.. Heilt klart..

Jaja, nåke må jo den guten ha fra Kånå og, tenkte eg for meg sjøl, og trava videre.. Mens eder og galle kom seilande opp i nakken på meg, fra baktroppen.. Te slutt, så va me endelig framme.. Og begynte å leita itte Bane 22, blant alle banene som va der, og det va forsåvidt ikkje få.. Me syns me så Eldstemann og laget et par ganger, men blå drakter med hvite shorts, det e vist rimelig kurant vare, i disse fotball tider.. Topplokket te oss begge bgynte å gå ei kula varmt, både av solå som stod midt på himmelen, og av hjernebarken som gikk på høygang.. Men, Bane 22 den va ikkje å finna der detta kartet viste, at den sko væra.. Himmel og hav.. Første omgang va godt igang, og tidå begynte å renna i fra oss..

 

” Det va då eg kom på at eg hadde truffet ein gammal skolekamerat, på kampen dagen før, ein eg også traff på dugnad før Norway Cup.. Og tilfeldigvis hadde me utveksla telefon nr, den gangen..

 

Så eg leita det fram i ein fei og ringte, og fikk svar nesten med eingang.. Joda, han stod å så på kampen te Eldstemann, kunne han melda, og viste sjølsagt kor Bane 22 va.. Eg skreiv det på Snapchat, tidligare i ukå, at eg nesten ikkje turte å sei kor den va, denna berømte Bane nr 22.. Eg e nesten litt i tvil om eg ska fortella det nå og, her eg sitte under persiennå på bobilen, med ei kalde ei ved mi sia, ett telys på bordet og e nesten ein smule småflau.. Fortsatt.. For kjære Folkens, Bane 22 oppe på Ekebergslettå, for nierlag, den lå akkurat der det førsta kartet hadde vist, og ca 50-100m forbi detta famøsa dommerteltet, kor me fikk så “god” hjelp..

Herreguuud.. Å sei at Han i Midten hoppa av glede, når eg overrekka den “gledelige” nyheten, øve kor banen lå.. Det ville nok vært å øvedriva..

Det va ikkje akkurat lett å motivera guten, te ein liten galopp øve denna langstrakte slettå igjen, i steikande sol og varme.. Strengt tatt, så va det stikk motsatt.. Og at me hadde vært såpassa idiotar som ikkje hadde tatt syklane med oss, den gjekk meir eller mindre på repeat.. Eg kunne nesten ikkje vært meir enige med guten, der eg langt forbi småsvett, halsa avgårde øve slettå.. Og forbante meg sjøl, øve at me ikkje hadde gått dei siste meterane, bare for å sjekka om Bane 22 va der det andra kartet hadde vist.. Eg har skrevet det før, og gjentar det gjerna igjen.. Det e forskjell på å vær toskjen, og idiot, som Lothepus sa.. Når de reiste te Shetland uten kart, men ihvertfall hadde ein globus med seg..

 

” Men, akkurat denna dagen, når me sko sjå kampen te Eldstemann, så va det nok litt meir idiotisk, enn toskje.. Det at me gjerna ikkje sjekka der me trudde den va, men snudde i ein fei..

 

Det e sånne ting eg meina man må la få siga litt inn, før man bestemme seg om det e verdt å skriva om det.. Men, for å vær tro mot denna raude tråden, som på ein måte gjennomsyre denna bloggen.. Så kan eg vel ikkje anna en la det få komma ut øve etaren.. Sånn at Kånå, som sitte heima og meir eller mindre e født, totalt uten retningssans og evne te å lesa kart..

Hu kan sitta å kosa seg glugg ihjel, når denna anekdoten fra dei ville slettene på Ekeberg, når vestlandet..

Men, det får stå te.. Sjøl den beste kan gå på ein smell, i ny og ne.. Til og med ein som mot alle odds, ser på seg sjøl som godt øve middels dyktig, te å finna frem på kart og andre lignande hjelpe midler.. Eg kan nesten ikkje huska sist gang, kor eg gjerna ikkje har funnet fram te der me sko, så det va vel gjerna på tide.. At denna karen og fikk et skudd for baugen..

 

” Det e som oftast når man føle seg altfor trygg på saker og ting, det går te de grader te helsikke.. Og hovmod står for fall.. Det e ihvertfall heilt sikkert..

 

Nå e det snart kveld her på Camp Bogstad, og imårå står diverse severdigheter nere i Oslo sentrum for tur.. Me får stola på Google maps då, trur eg.. Så me finne det me har planlagt å få med oss..

Så, Godnatt Folkens, over og ut fra “Utsikten” ..

 

Ps :  Følg gjerna med oss på Snapchat.. Brukernavn : gikkbareiboden

 

=D

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg