Jakten på Rulleskonå…

20160810_200730

 

I dag har det virkelig vært hurlumhei deluxe i heimen… Eg hadde nærmast ikkje satt meg i sofaen itte middagen, før me måtte ut på leiteaksjon…

Ikkje itte Mini’en, Han i Midten ellår Litlajentå … Neida.. Dei va her… Eldstemann og..

Men itte dei nye rulleskonå te Han i Midten..

Sånne så me trålte halva Danmark itte, men ikkje fant… Jaja, forsåvidt så fant me, men det va ikkje akkurat nåke billigare enn heima… Hellår dyrare..

 

Men når me kom heim fra Danmark fant Kånå nåken på Extra Leker, te kanon pris… Nærmast halv pris av alle me hadde funne te nå…

Men nå va de altså fordufta, rett og slett forsvunne i lausa luftå…

Eg såg de seinast igår kveld når eg hanka inn Mini’en før leggetid… Då lå de på rommmet te Han i Midten, nedenfor sengå hans… Mens me sette igang denna her leiteaksjonen, la både eg og Kånå merke te at det egentlig ikkje va løye me sleit med å finna nåke her i huset..

For det såg ut så 20 villsvin på flukt, hadde løpt rundtomkringfallera i huset… Det va rot over alt… Hadde våre respektive skaperar kommen uanmeldt på besøk idag, hadde de regelrett blitt sjokkert…

 

Altså, me e vant med litt rot me, for all del… Det e nærmast umuligt å ha ett “Stepford Wives” hus, kor alt e dandert, rydda og vaska itte alle kunstens regler… Med Flokken i hus..

I beste fall, kan me oppnå ett noenlunde striggla “Flintstone” heim, med litt matrester her og der…

Men detta va i øvekant, stuå va invandert av Litlajentå sine dukker, dukkeklær, dukkevogner, dukkesko, dukkebadekar, dukkeditt og dukkedatt… Det såg ikkje ut.. Kossen i alle dager me ikkje har lagt merke te detta før, det e for meg ei gåta…

Men både eg og Kånå har vært noe redusert itte “ferie’en” … Så me har vel bare lukka augene litt, og sluppet det litt for langt.. Og litt etter litt, har det bare endt opp med ett rotehus uten like…

 

Så samkjørt med leiteaksjonen itte Han i Midten sine nye sko, blei operasjon rydding og satt igang.. Kånå tok 1 etasjen, eg tok loftet…

Tjera vena meg… Loftstuå tør eg nesten ikkje beskriva kossen såg ut…

Det fina golvet våras, så me e så kry av, gjekk det ikkje an å sjå.. Det va bedekt med racerbanedeler, x-box figurar te Disney Infinity spillet, lego og Popcorn….

Han i Midten sitt rom såg heller ikkje ut… Me gjekk amok både eg og eigaren av rommet, og fekk noenlunde orden på det… Men fant fortsatt ikkje skonå, der inne…

Eldstemann hadde lukta luntå og rydda før eg kom inn, så der såg det ikkje halvgale ut… Trengtes kun litt støvsuging…

 

Litlajentå sitt rom derimot…. Det va dønn strøkent… Ikkje ei leka på golvet, det mesta lå fint der det sko vær og i sengå satt prinsesså og flirte lurt…

Det sedvanliga Jack Nicholson fliret sitt…

Og det va ingen tvil om at her va det nåke muffens på gang… Eg klarte bare ikkje setta fingen på ka det va… Eg tenkte for meg sjøl, at det e jo ikkje løye det e strøkent her, for alt hu har av leker e jo nere i stuå…

Eg åpna klesskapet for å legga inn ein kjole eg hadde funnet i trappå…

Og ett snøras av leker, klær og krimskrams traff meg midt i fleisen, og slo meg rett i golvet… Litlajentå føyk se ei pil ut av rommet og ner trappå… Her va muffens’en ja… Ingen tvil om det…

Eg gravde meg ut og rydda på nåke bedre vis, Kånå kom opp med dukkene og alt dilldallet så høyrte te …

Og te slutt så det respektabelt ut der og…

 

2 etasjer peist øve av to foreldre så for ein gangs skyld va samkjørt… Barnarom, 2 stuer, bad og kjøkken meir eller mindre på stell…

Men fortsatt hadde me ikkje sett snurten av dei berømte skonå…

Eg kom på at Mini’en hadde blitt i øvekant fornærma, når han ikkje fekk lov å prøva de, dagen før… Så eg spurte han om detta va nåke han kunna ha nåke med å gjera…

” Pappa, ed ikke tatt Landår sko… Neeeei… Svara han…

Han har begynt med å bekrefta ellår avkrefta ting sjøl, i enden av setningar… F.eks når han har høyrt rykter om at han ska legga seg… Går han og seie “Maxi ikke legga seg… Neeeei… “…

Elår når han ska ha lørdags snop… “Maxi få noooop… Jaaaaa.. ” ..  Med ett passande tonefall, alt itte ka han vil oppnå..

 

Men han hadde heller ingenting med forsvinningsnummeret å gjør, tydligvis… Ellår hadde han det.. ?

Han såg nåke luren ut, der han svinsa rundt og liksom sko hjelpa oss… Litlajentå e håplaus å finna ut om hu har nåke lureri på gang… Hu har detta her lura fliret sitt om kjeften, uansett om hu har gjort fantaskap ellår ikkje..

Eldstemann har ikkje vært heima, så han kan ivertfall ikkje ha gjømt de…

Han i Midten e skråsikker på at me har hatt tjuvar på besøk… Kor Mini’en sporenstreks løpe på rommet å finne håndjernå og politi tingene sine…

“Maxi fanga tuvane…. Jaaaa… Seie han i bestemt tonefall …

Men eg har ikkje nåke tru på at de bare hadde stjålet skonå te Han i Midten, om me hadde blitt utsatt for tjuveri… Så me slo nå det i fra oss…

 

Te slutt ga me opp…. De va som sunket i jordå… Men huset va nå rydda,  og ein nye husregel innført.. Absolutt null leker tillat i stuå.. Så får me se kor lenge det holde…

Han i Midten va mildt sagt fortvila, og sjølsagt forstod me det..

Men ka i alle dager sko me gjera… Me kan jo ikkje trylla de fram heller…

Kånå gjekk unna trappå for å nappa ut ei eska med bøkene mine… Eg hadde endelig fått lov te å setta de inn i bokhyllene..

Så hu egentlig hadde tenkt og ha pynteting i…

 

Og der, bak om eskå, der låg rulleskoene… Heilt inne i hjørna, med veggen…

 

Ein liten tasse va kjapt ute med ein forsvarande uttalelse… Litt for kjapp… Egentlig…

” Ed ikke pøva skoene…. Maxi ikke gjemt de…. Neeeei… Mens heila fjeset hans sa nåke heilt aent…

Det formeligt lyste både av tonefall og ansiktet, at detta va hans verk… Sannsynligvis, har han prøvd de, syns de va kjekke og gjemt de for å prøva de meir seinare…

At han har glemt ut kor han har gjemt de, e og ein plausibel forklaring… Når man vett kim Fatter’n hans e…

 

Så te slutt blei det ein lykklig kveld for heile sulamitten .. Og Han i Midten strålte så ei sol, og va superfornøyd med ein vellykka leiteaksjon..

Nå e leggetid…

Så eg får vel trø te med litt leggehjelp…

Å huttemin tu kor herligt det ska bli å få de i seng i kveld…

 

Den herlige Flokken våras…

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg