Litlajentå, fotballcup og Vinnaren av Stein, saks og Papir…

Då har me vært på cup med Litlajentå, med Mini’en på slep.. Eldstemann va heima med ein kompis og Han i Midten strategisk plassert hos Svigers.. Somme ganger e det kjekt med kvalitetstid bare med dei små og.. Itte ein liten fadese av Kånå idag morgens, kor Kånå trudde det va vanlig arbeidsdag.. Så kom me oss avgårde på cup.. Eg sko ha kiosk tjeneste fra halv ni av, så at Kånå hadde tatt ein spansk ein idag morgens, det gjorde forsåvidt ingenting..

Alikavel, så kom eg nesten for seint.. Hjølpe meg, me kan jo ikkje bryta mønsteret våras med å alltid vær i siste liten..

2 ganger har me øveraska oss sjøl og alle rundt oss, med å meir eller mindre dukka opp i god tid.. Den eine va konfirmasjonen te ei Kånå e tanta te.. Den andre gangen va dåpen te Mini’en.. Kor me satt i sakristiet med ein stivpynta gut, dåpskjolen va på og følte oss riktig så rutinerte.. Der me hadde alt under kontroll og liksom følte oss ovanpå, der dei andre dåpsbarn foreldrene kom halsande inn dørene.. Og stod i kø for å kle på dåpsbarnet, sendte kvarandre stressande blikk mens klokkaren drog i tampen..

 

” At Mini’en begynte å brøla som ein fullvoksen elefant, rett itte me hadde fått døpt han og fant ut me hadde glemt tuten på melkeflaskå.. Det e forsåvidt ei anna historie..

 

Jaja, eg rakk det meir eller mindre på minuttet idag morgens, og endte opp med å smøra rundstykker te den store gullmedaljen.. Rundstykker med skinka og agurk.. Hu på andra siå av bordet smørte rundstykker med kvitost og paprika.. Det va bare å vaska hendå å hoppa i det.. Tjera vena meg.. Hu hadde jo ein intern konkurranse på gang, men eg hadde jo havna langt bakpå allerede, siå eg dukka opp i siste liten.. Hu hadde jo smørt et heilt brett med rundstykker før eg kom igang..

Detta e jo ikkje nåke hopus pokus tenkte eg, der eg smørte rundstykker så både skinka og agurk føyk i hytt og pine, men mest på rundstykkene..

Utfordringen kom når man sko ta de inni sånne plastposer, som såvidt romma eit halvt rundstykke.. Herreguud.. For ein notorisk neglebitar va jo førsta hinderet å åpna denna plastposen, med å fjerna forseglingen foran stripå med lim.. Den andra va å få rundstykke inni, uten at man ommøblerte det som lå oppå.. Gudhjølpe meg ka eg klurte med det der.. Og sjølsagt, akkurat når man har fått teken på det, så blir man avløyst av neste forelder på laget..

 

” Eg tok nesten te tårene når eg måtte tre te sides, og slippa neste mann te.. Det va jo nesten begynt å bli gøy..

 

Eg sprang ut “og ga hesten litt mat” og kikka litt i været, før eg rusla inn for å finna Kånå og ungane.. Litlajentå sko spilla kamp lika itte kiosk tjenesten va over, så eg ville få med meg alle kampane hu sko spilla idag.. Eg har jo nærmast ikkje sett jentå spilla fotball tidligare, då Kånå har kjørt løpet her.. Mens eg har hatt ansvaret med å følga opp Eldstemann, med fotballen hans.. Og te dels kjøra Han i Midten på trampett trening.. Så eg gleda meg jo litt te å få sjå Litlajentå på fotballbanen..

Det varma jo et gammalt fotballhjarta, at alle utenom Han i Midten vil spilla fotball.. Til og med Mini’en har begynt nå, og trena på samma tidå som Litlajentå..

Han i Midten e heilt klart ein som passa best i sport for individualister, for han va alle andre plasser enn der han sko vær, når han spilte fotball.. Me brukte jo meir tid på å leita itte guten når han sko inn å banen, enn å se han spilla fotball.. Ikkje likte han fotball så godt heller, så trampett e forsåvidt midt i blinken for den guten.. Der va Litlajentå meir enn flink nok, og satt fint sammen med de andre jentene, ved siden av trenaren deiras.. Litt småsprell va der jo, men det må de få lov te.. De e jo bare ungar som ska ha det gøy sammen..

 

” Eg har inntrykk av at nåken trenerar trur de trene et landslag eller lignande istedet for fotball for smårollingar, der de kauka ut og dirigere som om det stod om livet..

 

Men, eg ska ikkje gå så langt inn i det, då hadde eg nok blitt i øvekant reven med.. Og endt opp med ein digresjon større enn alle Mosebøkene te sammens.. Trenaren te Litlajentå hadde ihvertfall ein flott tilnærming, og bytta jevnt og trutt så alle fikk spilla lika mye.. Sånt nåke burde vært sett mye meir pris på, enn at nåken lag vinne med 10-12 mål mot null, i kvar einaste kamp.. Kor kjekt blir det da, te slutt.. Gleden av å gjerna vinna ein kamp, den forsvinne fort når man slår motstanderene med kalas siffre, kvar einaste gang..

Te slutt så gidde jo ikkje dei som scora mål, å feira scoringen sin, nesten.. Fordi det va den 5 eller 6 scoringen deiras, i den kampen..

Jaja, nok om det.. Der va det rett før eg satte igang, alikavel.. Eg blir bare så eitrande irriterte av trenerar, som ska laga “elite serie” spillerar av barn som bare burde hatt det supergøy sammen..

 

Litlajentå sitt lag spilte ein jevn kamp i den første kampen, og eg huska ikkje heilt ka resultatet blei.. Eg trur de tapte.. Men, det va jaggu meg ikkje langt unna uavgjort, trur eg.. Så vant de vel den i midten, og tapte den siste.. Og eg kan ikkje få sagt kor morosamt det va å kikka på, der de i ei mølja uten like forflytta seg rundt på banen.. Og forsøkte å få ballen mot motstanderane sitt mål.. Ikkje alle fulgte lika godt med innimellom, og va gjerna opptatt av å slå hjul, gå ner i spagat eller andre krumspring.. Mens motstanderane plutselig fossa mot målet våras..

Ein gang falt ei jenta og slo seg, uten at dommaren blåste frispark.. Men, då tok jentene sjøl ansvar og stoppa opp heile gjengen, for å sjekka kossen det gikk med hu som falt..

Ein anna gang blåste dommaren for et eller anna, men ingen av jentene fikk det med seg, og spilte ivrig videre.. Mens dommaren bare måtte henga seg på, mens han flira litt og slo oppgitt ut med hendå og lot spillet gå videre.. Det e nok ikkje verdens enklaste jobb, å vær dommar for ein gjeng med viltre småjenter, heilt klart.. Men, nåken ganger e det viktigare å la ting gå, enn å henga seg opp i bagateller.. Som eg har skrevet ovanføre.. Det e ikkje VM, OL eller andre medaljer som står på spill..

 

” Det e bare ein flokk med ungar som e samla i helgå, for å ha det kjekt sammen.. Mens me foreldre står å kosa oss på sidelinjå..

 

Ett par høydepunkt må vær når vårt lag fikk innkast, og det endte opp med litt diskusjon om kim som ska ta innkastet.. Og de stod å krangla litt om ballen.. Og rett før trenaren sko te å gripa inn, så løyste de heila dilemmaet med stein, saks og papir.. Vipps, så blei ein vinnar kåra, og innkastet tatt.. Eller når den eine keeper’n nærmast gikk inn i eget mål, og egentlig scora sjølmål.. Og eg såg at dommaren sko te å reagera, men istedet lot det gå.. Og gikk heller bort te Keeper’n ittepå, og ga fint beskjed om at hu ikkje måtte gå inn i eget mål..

Dommaren burde jo fått premie bare på grunnlag av den episoden, istedet så kunne han jo dømt mål og gjerna gjort keeper’n te syndebukk..

Hjølpe meg, det va rett og slett kjempe kjekt og kikka på Litlajentå og laget hennas idag.. Der de vekselvis sprang itte ballen, innimellom litt itte kvarandre og somme ganger lå på bakken og bare tulla.. Det må væra rom for litt ablegøyer og fantaskap, dei første årene de spille fotball.. Det blir fort nok meir alvor og ting som står på spill, her i livet.. Ungar må få lov å ha det gøy, og breddefotball må få lov å væra breddefotball.. Ein plass kor alle får væra med, og ingen blir utestengt..

Fordi de ikkje har vært med fra starten, ikkje e gode nok eller bare e med fordi venninner eller venner e med.. Det e nå ihvertfall mi meining..

Og det va kjekt å sjå at nesten alle lag, tenkte sånn idag.. Nesten uten unntak..

 

Fortsatt god lørdag, Folkens.. =D

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg