Litt “Kvalitetstid” sammen, på ein Lørdag..

Eg og Han i Midten.. Klar for Kino.. =D

 

Som eg skreiv tidligare idag så va me på kino igår, det va sånn kinodag i heila landet trur eg.. Kånå hadde knota seg rundt inne på nettsidene te kinoen i byen, og bestilt billettar, tidligare i ukå.. Så itte gårsdagens lille trudelutt for meg sjøl både på bosset og nere i carporten, så brygga det opp te ein skikkelig koselig familiedag..

Jojo.. Alle som har vært her inne og lest tidligare, dei vett jo ka ein koselig familiedag med oss i hovedrollene innebære.. Vil eg tru..

Det enda som oftast opp i forviklingar med kaos som fellesnevnar, mildt sagt.. Men, som alle andre foreldre med ein meir eller mindre spinnvill Flokk, så leve man alltid i truå om at idag, eller denna gangen.. Ja, då ska alt gå smertefritt uten alt for mye sjau og baluba.. Når det e sagt, så det fortsatt mange som trur på både Julanissen og at gjerna Lottokupongen slår inn i helgå..

 

” Det e heilt sikkert viktig å ha ei tru, så lenge man klara å sjå realistisk på det man trur på..

 

Eg trur eg klara det, å sjå realistisk på det me gjerna ska finna på.. Mens Kånå som oftast e evig optimist, og leve i håpet om at sjølsagt går alt bra.. Som igår, når hu hadde booka inn heile gjengen te ett kinobesøk, fast bestemt på at nå sko me ha “kvalitetstid” sammen.. Kvalitetstid, ka e egentlig det..? .. Det undrast egentlig eg litt øve, innimellom når det komme opp..

Kossen kan man definera “kvalitetstid” med utgangspunkt i 6 totalt forskjellige personlighetar.. E det forsåvidt mulig?? ..

Ka e kvalitetstid sammen med familien for dei 2 eldste f.eks, kontra dei 2 minste.. Kan man egentlig som foreldre forventa, at alle syns man tilbringte kvalitetstid sammen, på ein gang.. Det tvila eg sterkt på.. Derfor e gjerna eg litt meir forberedt på ka som komme, enn Kånå som lykkelig og tilsynelatande ubekymra rusla med kidsa og meg på slep, mot kinoen..

 

” Tjera vena meg, eg såg egentlig ingen aen løysning på dilemmaet, enn å ta samme tilnærming som Kånå, på heila greiå.. Det fikk bare stå te..

 

 

Det e jo ingen vits å grua eller gleda seg på forhånd, det kan man heller gjør ittepå.. Når man vett kossen det gjekk.. Og heller ta lærdom fra det som gjekk te helsikke, og ikkje gjør det ein gang te.. Men, der igjen.. Om me sko gjort det som ein massebarnsfamilie, så kunne me jo ikkje funnet på nåkenting.. Då måtte me bare holdt oss heima, te einkvar tid..

Så, sånn alt i alt e det vel bedre å ha den tilnærmingen som Kånå gjerna har te ting, istedet for mine “dommedags” profetier..

Man kan fort bli både tullerusk i hovudet og mista all kontroll heima, som om når man går på kino.. Forskjellen e vel bare at heima e det bare oss sjøl som ser galskapen, mens ute blant folk blir man jo ett offentlig skue.. Men, skitt au tenkte eg for meg sjøl igår, når me rusla inn dørene på kinoen.. Det får gå som det går..

Tross alt får eg heilt sikkert nåke å skriva om, i verste fall.. I beste fall, enda me opp med å kosa oss glugg i hjel.. Det blir litt sånn vinn-vinn greia.. Egentlig..

 

Og det starta egentlig ganske så bra, kor me gjekk og hanka oss inn litt Popcorn, drikkevarer og lignande.. Me va litt tidlig ute så me fant oss ein krok å stå i, mens me venta på at de sko slippa oss inn.. Dei 2 minste tok Kånå med seg på litt sånn aktiviteter som foregikk, mens eg traff ein gammal skolekompis som eg prata litt med..

Dei 2 eldste sto og knuffa litt med kvarandre, på sitt sedvanlige vis.. Eg har blitt flinkare te å bare overse de, men te slutt måtte de skillast..

Mini’en vant ein ball med tau i på ett sånt lykkehjul, Litlajentå ei slags lommabok.. Og endelig så åpna de dørene.. Me hadde booka seter heilt bak, sånn at me slapp å irritera dei bak om oss.. Litt hadde faktisk Kånå tenkt, når hu bestilte bilettar.. Men, før me kom oss opp der te klarte Han i Midten og søla ut halve Popcornen sin..

 

” Han va jo heilt i hundre og meir opptatt av alt aent, enn kor han gikk.. Så han krasja rett inn i førsta radå, så popcornen føyk te alle kanter..

Typiskt..

 

Når me endelig kom opp te setene så klikka Han i Midten, han ville ikkje sitta der eg hadde tenkt.. Eg holdt på å få åndenød, Han i Midten stod på sitt og te slutt skar Kånå gjennom med ett forlik, som guten kunne godta.. Og freden senka seg øve siste rad.. Puuh.. Sko tatt seg ut om me hadde endt opp med ett realt Han i Midten anfall, midt inne på Kinoen..

Eg sendte Kånå ett takknemlig blikk, men fikk isblikket hennas i retur.. Gudhjølpe meg, va det liksom eg som hadde skapa meg vanskelig og nå..??

Det va hu som hadde sagt at Han i Midten sko sitta der han ikkje ville, men tydligvis hadde hu planlagt for uventa reaksjoner.. Og hadde ein plan B når det skar seg.. Då kunne hu vel informert meg om den planen og, istedet for å gi meg skyldå for Han i Midten sine nykker.. Tjera vena meg.. Eg hadde kjeften full, men beit meg i det..

Eg burde gjerna forutsett detta eg og, såpassa godt kjenne eg jo guten.. Eg begynte å lura litt på om det va eg eller Kånå, som faktisk klarte å sjå mest realistisk på saker og ting..

Merksnodig..

 

Mini’en, når eg prøvde å snika meg te ein av Bacon Snacks’en hans.. Hjølpe meg.. =D

 

Resten av filmen gjekk som smurt.. Kidsa storkosa seg, filmen leverte varene og til og med me foreldre hadde det kjekt.. Heilt te Mini’en va søkk borte i mylderet av folk.. Gudhjølpe meg og Herrens Hærskare.. Han va mitt ansvar.. Eg hadde Eldstemann og Mini’en som ansvar, Kånå dei 2 andre.. Og nå va ein på mitt team forsvunnet..

Eg sendte ett blikk mot Kånå og spurte om Mini’en va med henna.. Hu rista på hovudet og va heldigvis såpassa opptatt med Litlajentå, at hu ikkje reagerte..

Eg kjente nakkahårå reiste seg mens eg fortvila kikka rundt meg.. Eg jogga ett par trappetrinn ner, og der.. Va det ikkje Mini’en som stod der å kikka oppover.. ? .. Joda, heldigvis hadde guten stoppa opp når han ikkje såg oss andre meir.. Puuh.. For andre gang, denna ittemiddagen.. Eg jumpa 2-3 trappetrinn ned te og plukka rømlingen opp..

 

” Han va heldigvis med godt mot, og hadde ikkje vært forsvunnen meir enn 5-6 sekund.. Kanskje 10-15.. Maks.. Uansett fikk ikkje Kånå det med seg..

Flaks..

 

Itte kinoen fikk Kånå ein strålande ide om at me kunne jo bruka dei gavekortene hu hadde fått, når de hadde gitt hu feil mat på McDonalds, her får nåken veker siå.. Jippi, tenkte eg for meg sjøl.. Det e jo akkurat det Kidsa trenge, som nettopp har måtta sitta pent i ro, i halvannen time.. Endå ein offentlig plass kor de kan få utfolda all innestengt energi på..

Men, eg va såpassa sulten at ideen te Kånå slettes ikkje høyrtes aldeles feil ut..

Så som sagt så gjort.. Me kjørte opp på Amanda senteret og spankulerte inn, med ein flokk sultne ungar og 2 oppstemte foreldre.. Og te ein forandring, så gikk det øverraskande bra.. Ingen forsvinnigsnummer, Flokken spiste seg mette og god og eg begynte rett og slett å slappa litt av.. God og mett sjøl og..

Hu som stod i kassen meinte me ikkje kunne bestilla Big Tasty på gavekortene, men den der Homestyle Juicy.. Som kosta akkurat det samma, den va grei..

Forstå det den som kan.. Men den va jysla god den og..

 

Når me nesten va ferdig begynte dei 2 eldste å bli nåke utålmodige, men når de fikk gå å kikka på kvar sin butikk.. Så gikk det bedre og de forsvant te kvar sin kant.. Eg og Kånå rydda bordet, samla troppene og gjekk å kikka litt.. Før me fant dei 2 eldste i samme butikken, ståande i full harmoni og diskutera ett eller anna der inne..

Hjølpe meg.. Kånå meinte me burde filma de, men då blei me oppdaga og nesten på sekundet så blei de uenige igjen..

E det eg og Kånå som e den utløsande faktoren, te all deiras uenighet..??.. I så fall bør me gjerna setta oss sjøl unna lupen litt, men eg trur ikkje det e sånn.. Det e vel bare det at me ikkje ska få sjå, at de faktisk kan væra supergoe venner.. Når de bare komme på det, innimellom.. De har jo nåken goe øyeblikk og, dei to urokråkene..

De slengte seg med oss for me sko videre å handla lørdagsgodter.. Når Kånå kom med sin tredje mildt sagt fantastiske ide denna lørdagen..

For kunne me ikkje bare kjøpa godteri på Obs, så kunne me handla med det samma..?? ..

 

” Herreguuud.. Eg holdt på å detta rett i bakken av Kånå sin fabelaktige ide.. 2 fluer i ett smekk liksom, og eg som ikkje trudde denna lørdagen kunne bli nåke bedre…

 

Igjen, så blei nok ein av Kånå sine artige påfunn iverksatt, men denna gangen stålsatte eg meg, på forhånd.. Eg huska med gru alle handleturane me hadde med kidsa på slep.. Før me fant ut at det va best Kånå tok handlingå aleina.. Ellers trur eg me hadde blitt bannlyst fra alle dagligvare forretningar som finnes i regionen, for vandalisme, bråk og lignande..

Men.. Igjen så gikk det urovekkande bra, te min store bekymring.. Hadde det gått te helsikke, så hadde ikkje Kånå fått ein sånn ide igjen, på leeeenge..

Men nå, så kunne det fort bli foreslått at me sko tilbringa “kvalitetstid” sammen, på handletur, vil eg tru.. Grøss og gru.. Det va nesten som eg håpa at ett eller anna sko gå lukst i dass, mens me vandra rundt der inne.. Men sjølsagt gjekk det som på skinner, foruten munndiare’en te Mini’en..

For kjeften hans gjekk i ett, mens han såg ett eller anna han hadde lyst på, eller ønska seg..

 

” Det e heilt utrolig, egentlig.. Kossen Flokken ser ut te å plukka opp visse egenskaper fra si kjære mor.. Ein itte ein…

 

Te slutt så kjørte me heim og Flokken forsvant te alle kanter.. Mens eg landa i sofaen, meir eller mindre utkjørt..

Og idag, så har eg rett og slett ikkje gjort ein einaste fornuftig ting.. Som rekreasjon itte gårsdagens utskeielser..

Foruten å jobba litt med ting eg har på gang med Bloggen, skrevet ett innlegg tidligare idag og kjørt Han i Midten i selskap..

 

Nå e dei minste i seng, Kånå ska snart på vift te søster si og eg ska finna gokroken min i sofaen.. Og se ein film eller nåke lignande..

Rett og slett litt kvalitetstid for meg sjøl, mens eg forsåvidt må sei meg enige med Kånå igår..

Det blei faktisk ein ganske så koselig dag.. Tross alt..

Goe Søndagskvelden, Folkens..

=D

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg