Matematikk, eg og Brøk.. Ikkje akkurat som hånd i hanske..

 

Eldstemann måtte ha litt hjelp te nåken matte oppgaver ikveld, og for sikkerhetsskyld va det brøk.. Min store skrekk fra min egen tid i både barne og ungdomskolen.. Forsåvidt vidergående og.. Eg huska eg fikk 0+ på julatentamen, i første klasse på Skeisvang Vid. Skole..

Eg fikk pluss’en fordi eg hadde svart på alle oppgavene.. Men ikkje ett einaste svar va rett..

Eg vil strekka meg langt i å legga mesteparten av årsaken, over på læraren.. For dei så gjerna va litt over gjenommsnittet, eller veldig flinke i matte funka han nok bra.. Men for sånne som meg så trengte ei “slegga i skallen”, for å huska både det eina eller det andra.. Sånn matematisk.. Så fungerte det ikkje i det heila tatt..

Ivertfall ikkje for meg, for han gidda rett og slett ikkje å bruka tid på at eg sko få det med meg..

 

Fair enough, egentlig.. For eg fant vel glatt ut at allmenn ikkje va mi greia.. Men for Mor mi si skyld, så fullførte eg året.. Me fikk ein anna mattelærer det sista halva året, og han ga seg ikkje før eg hadde forstått fremgangsmåte, prinsipp og fått rett svar på oppgavene..

Han hang øve meg som ein klegg i timane, når eg prøvde å knota meg fram te rett svar..

Og når eg gjorde feil hoppa han nærmast opp og ner, sånn som Karl gjorde i “Mot i Brøstet”.. Når Karl gjerna ikkje va heilt fornøyd med ett eller anna, og blei bittelitt i øvekant hissig..

– Nei, Nei, Nei.. Jeg er ikke SINT… !!.. Skreik gjerna Karl..

Mens den nye mattelæraren min sa – Nei, Nei, Nei.. Det e IKKJE sånn, Skogøy..

 

Det e merksnodigt at eg då på grunnkurs og Vk1 Elektro, fikk kun 4 eller 5 på matteprøvane.. Men då fikk eg liksom satt regnestykkene opp mot nåke reelt, på ein måte.. Det va ikkje bare x’ar eller y’er..

Men strøm, spenning og motstand satt sammen i matematiske formler..

Alt fikk rett og slett ei meining, liksom.. Matten me lærte kunne bli brukt te nåke fornuftigt, istedet for meiningslause rekker av bokstaver og tall i n’te og opphøyd i gud og einkvar..

 

Derfor fikk eg ikkje akkurat ein god følelse innabords, når Kånå spente meg opp på loftet for å hjelpa Eldstemann med detta.. Hu hadde prøvd, men gitt opp.. Og man kan liksom ikkje bare juksa heller, man vil jo læra kidsa sine kossen man komme fram te rett svar..

Men akkurat det e jo ikkje så forbaska lett, når man ikkja har fanaring på kossen man ska løysa oppgavå..

Redningen blei Mattemesteren.no.. Ei sida på nettet som te slutt kom opp i endaslause rekker av idiotiske matte sider.. Og som på ein enkel og grei måte, både med bilder, film og lyd viste framgangsmåten.. For å løysa oppgavene Eldstemann holdt på med..

Og når me endelig knakk koden.. Så tok me jo heilt av, både eg og Eldstemann.. Mest meg, gjerna..

 

Kånå måtte komma og dra meg ut av rommet hans te slutt, for det va jo tross alt hans lekser.. Ikkje mine.. Men eg va så inni granskauen overraska øve at eg itte over 25 år, endelig hadde knekt koden på brøk regning..

Brøk… Min store Nemesis av alt, når det gjaldt matte..

Og klarte ikkje å stoppa ittekvart som oppgavene ploppa opp på dataen hans.. Gudhjølpe meg.. Det va nesten flaut at Kånå måtte jaga mg ut, fordi han ville gjør det sjøl.. Men når trusselen om Bodå kom, så jogga eg ner i stuå igjen.. ganske så kjapt.. Sjøl om det va gøy, så va det ikkje verdt å havna i Bodå for..

Men det spørs vel om koden e lika knekt neste gang, når han komme heim med brøk i mattelekser..

 

Ein fellesnevnaren her må vær at alle foreldre burde fått gratis matteoppfriskning, når Kidsa begynne med alvorlig vanskelig matte.. F.eks i 6 klasse..

Det e jo ikkje alle så e lika stødige, itte mange år uten så altfor mye brøkregning..

Eg kan forsåvidt ikkje huska eg nåken gang har brukt brøkregning, itte eg va ferdig på skolen.. Så egentlig e heila det der brøk greiene fullstendig bortkasta..

Men eg kan jo ikkje sei det te Eldstemann.. Hjølpe meg..

 

Men.. Bank i bordet..

Eg kan ikkje huska at Matematikk va så gøy.. Hverken på barna, ungdom eller videregående skole..

Men så satt ikkje me på Pc’en og rekna brøk heller da..

Kan skjønna alt blir kjekkare, når det blir gjort på Edb-Maskinen..

=D

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg